MBJ4004S Studiedesign og statistisk metode

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: MBJ4002S Forskningsmetode og dataanalyse

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, vurdering av andres arbeider
  • Forskningsdesign
  • Innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
  • Grafiske fremstillinger
  • Multippel linear regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • Logistisk regresjon
  • Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser
  • kan forklare begrepene sannsynlighet og sannsynlighetsfordelinger, signifikanstester og statistisk inferens, og tolke estimater
  • har inngående kunnskap om multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • har inngående kunnskap om logistisk regresjon
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvernordninger for kvantitative analyser
Ferdigheter

Studenten

  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser og kan vurdere andres forskning
  • behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne anvende dem i analysearbeid
  • kan anvende statistisk modellering, modellseleksjon og hypotesetesting og være i stand til å validere modellene for å avgjøre hvilke som egner seg best
  • kunne tolke resultatene fra analysene og videreformidle hva som er blitt gjort
Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge egnet forskningsmetode basert på en problemstilling
  • har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor jordbruksfaglige områder
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg
  • er kjent med bruk og begrensninger av statistiske modeller i jordbruk og økologi
Arbeids- og undervisningsformer
  • Nettbaserte forelesninger og bruk av instruksjonsvideoer
  • Oppgaveløsning individuelt og i grupper
Arbeidskrav

Tre skriftlige individuelle oppgaver 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for jordbruksfag