MAT117-2 Geometri og måling, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinnet
- Studiepoeng15
- Startsemester2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Fullført og bestått emne 1
Emnets innhold
Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene
- Begynnende geometriopplæring
- Former og figurer
- Klassifisering og sortering
- Romforståelse
- Statistikk og sannsynlighet
- Beskrivende statistikk
- Sannsynlighet og sannsynlighetsmodeller
- Funksjoner og funksjonsbegrepet
- Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri,måling og statistikk og sannsynlighet
- Formativ og summativ vurdering i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling og statistikk og sannsynlighet
- Begrepet matematisk kompetanse
- Kommunikasjon i klasserommet
- Grunnleggende ferdigheter i matematikk
- Regning som grunnleggende ferdighet og nasjonale prøver i regning
- Didaktisk bruk av digitale verktøy
- Programmering
- Programmering og programmeringsverktøy for trinnene 5-7
- Programmering i grunnskolen med vekt på overgangen mellom barne- og ungdomsskole
- Norske læreplaner
Arbeid med norske lærerplaner generelt og gjeldende læreplan spesielt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling, statistikk og sannsynlighet
- har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
- har kunnskap om elevers møte med funksjoner og funksjonsbegrepet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til temaene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet
- har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse, og hvordan regning er en grunnleggende ferdighet i alle skolefag og i hverdags- og arbeidsliv
- har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen
- har god horisontkunnskap i matematikkfaget i gjeldende læreplan
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene geometri og måling, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
- kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i programmering i grunnskolens trinn 5-7
- kan bruke varierte arbeidsformer med utgangspunkt i kjerneelementene i matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning
- som allmenndannende fag
- for kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettundervisning og selvstendig arbeid.
På samlingene vil det være undervisning i form av forelesninger og studentaktive læringsformer.
I tillegg til samlingene vil det settes opp noe nettundervisning mellom samlingene (se samlingsplanen for detaljer).
Arbeidskrav
- Inntil fire innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe, hvorav minst ett av arbeidskravene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium, og minst ett inneholder momenter som berører profesjonsfaglig digital kompetanse
- Deltakelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas.
- Minst 80 % frammøte til undervisning
Vurdering
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Matematikk 1, emne 2, teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1 (30sp)
Vurderinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell ( - ) | Datamaskin tilknyttet internett |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk