MAT117-2 Geometri og måling, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinnet
- EmnekodeMAT117-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Fullført og bestått emne 1
Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene
- Begynnende geometriopplæring
- Former og figurer
- Klassifisering og sortering
- Romforståelse
- Statistikk og sannsynlighet
- Beskrivende statistikk
- Sannsynlighet og sannsynlighetsmodeller
- Funksjoner og funksjonsbegrepet
- Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri,måling og statistikk og sannsynlighet
- Formativ og summativ vurdering i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling og statistikk og sannsynlighet
- Begrepet matematisk kompetanse
- Kommunikasjon i klasserommet
- Grunnleggende ferdigheter i matematikk
- Regning som grunnleggende ferdighet og nasjonale prøver i regning
- Didaktisk bruk av digitale verktøy
- Programmering
- Programmering og programmeringsverktøy for trinnene 5-7
- Programmering i grunnskolen med vekt på overgangen mellom barne- og ungdomsskole
- Norske læreplaner
Arbeid med norske lærerplaner generelt og gjeldende læreplan spesielt
Læringsutbytte
Studenten
- har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling, statistikk og sannsynlighet
- har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
- har kunnskap om elevers møte med funksjoner og funksjonsbegrepet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til temaene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet
- har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse, og hvordan regning er en grunnleggende ferdighet i alle skolefag og i hverdags- og arbeidsliv
- har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen
- har god horisontkunnskap i matematikkfaget i gjeldende læreplan
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene geometri og måling, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
- kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i programmering i grunnskolens trinn 5-7
- kan bruke varierte arbeidsformer med utgangspunkt i kjerneelementene i matematikk
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning
- som allmenndannende fag
- for kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettundervisning og selvstendig arbeid.
På samlingene vil det være undervisning i form av forelesninger og studentaktive læringsformer.
I tillegg til samlingene vil det settes opp noe nettundervisning mellom samlingene (se samlingsplanen for detaljer).
- Inntil fire innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe, hvorav minst ett av arbeidskravene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium, og minst ett inneholder momenter som berører profesjonsfaglig digital kompetanse
- Deltakelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas.
- Minst 80 % frammøte til undervisning
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | Datamaskin tilknyttet internett |
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Matematikk 1, emne 2, teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1 (30sp)
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Numbers and algebra, statistics and probability, and the transition from primary to lower secondary school
Tal og algebra, statistikk og sannsyn og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn