MAT117-2 Geometri og måling, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Fullført og bestått emne 1

Emnets innhold

Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene

  • Begynnende geometriopplæring
    • Former og figurer
    • Klassifisering og sortering
    • Romforståelse
  • Statistikk og sannsynlighet
    • Beskrivende statistikk
    • Sannsynlighet og sannsynlighetsmodeller
    • Funksjoner og funksjonsbegrepet
    • Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
    • Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri,måling og statistikk og sannsynlighet
    • Formativ og summativ vurdering i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med vekt på de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling og statistikk og sannsynlighet
    • Begrepet matematisk kompetanse
    • Kommunikasjon i klasserommet
    • Grunnleggende ferdigheter i matematikk
    • Regning som grunnleggende ferdighet og nasjonale prøver i regning
    • Didaktisk bruk av digitale verktøy
    • Programmering
      • Programmering og programmeringsverktøy for trinnene 5-7
      • Programmering i grunnskolen med vekt på overgangen mellom barne- og ungdomsskole
      • Norske læreplaner

Arbeid med norske lærerplaner generelt og gjeldende læreplan spesielt

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene geometri, måling, statistikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
  • har kunnskap om elevers møte med funksjoner og funksjonsbegrepet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til temaene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse, og hvordan regning er en grunnleggende ferdighet i alle skolefag og i hverdags- og arbeidsliv
  • har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen
  • har god horisontkunnskap i matematikkfaget i gjeldende læreplan
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene geometri og måling, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene geometri og måling, og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i programmering i grunnskolens trinn 5-7
  • kan bruke varierte arbeidsformer med utgangspunkt i kjerneelementene i matematikk
Generell kompetanse

Studenten        

  • har innsikt i matematikkfagets betydning
    • som allmenndannende fag
    • for kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettundervisning og selvstendig arbeid.

På samlingene vil det være undervisning i form av forelesninger og studentaktive læringsformer.

I tillegg til samlingene vil det settes opp noe nettundervisning mellom samlingene (se samlingsplanen for detaljer).

Arbeidskrav
  • Inntil fire innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe, hvorav minst ett av arbeidskravene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium, og minst ett inneholder momenter som berører profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Deltakelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas.
  • Minst 80 % frammøte til undervisning
Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk 1, emne 2, teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1 (30sp)

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Datamaskin tilknyttet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk