MAT117-1 Tall, algebra og begynneropplæring i matematikk

    • Emnekode
      MAT117-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Begynneropplæring
  • Posisjonssystemet, tidlig tallforståelse og additiv tenkning
  • Multiplikativ tenkning
  • Undervisning og læring av brøk og forholdstenkning
  • Algebraisk tenkning
  • Matematikkvansker
  • Modellering og bruk av ulike representasjoner
  • Matematiske samtaler og typiske interaksjonsmøter
  • Grunnleggende programmering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7
  • har kunnskap om tidlig algebra og algebraisk tenkning
  • har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
  • har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse og begreper i tall og algebra, og overgangen mellom barnehage og skole
  • har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om innhold og oppbygging i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
  • har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra for alle elever på trinn 1–7
  • kan legge til rette for utforskning og lek med matematikkfaglig læringsutbytte for elever i begynneropplæringen
  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
  • kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
  • kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
  • kan planlegge gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i programmering i grunnskolens trinn 1-4
Generell kompetanse

Studenten         

  • har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettundervisning og individuelt studiearbeid.

På samlingene vil det være undervisning i form av forelesninger og studentaktive læringsformer.

I tillegg til samlingene vil det settes opp noe nettundervisning mellom samlingene (se samlingsplanen for detaljer).

Arbeidskrav
  • Inntil fire innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe, hvorav minst ett av arbeidskravene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium, og minst ett inneholder momenter som berører profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Deltakelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas.
  • Minst 80 % frammøte til undervisning
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
50%
Karakteren i Matematikk 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1, 1-7 (30 sp)
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1, 1-7 (30 sp)

Emnenavn på engelsk: 
Numbers and the number consept, geometry and measurement, and teaching mathematics to young children
Emnenavn på nynorsk: 
Tal og talbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Matematikk 1 for 1.-7.trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)