MAT117-1 Tall, algebra og begynneropplæring i matematikk
- EmnekodeMAT117-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Begynneropplæring
- Posisjonssystemet, tidlig tallforståelse og additiv tenkning
- Multiplikativ tenkning
- Undervisning og læring av brøk og forholdstenkning
- Algebraisk tenkning
- Matematikkvansker
- Modellering og bruk av ulike representasjoner
- Matematiske samtaler og typiske interaksjonsmøter
- Grunnleggende programmering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7
- har kunnskap om tidlig algebra og algebraisk tenkning
- har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
- har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse og begreper i tall og algebra, og overgangen mellom barnehage og skole
- har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om innhold og oppbygging i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
- har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra for alle elever på trinn 1–7
- kan legge til rette for utforskning og lek med matematikkfaglig læringsutbytte for elever i begynneropplæringen
- kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
- kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
- kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
- kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
- kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall og algebra, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan planlegge gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i programmering i grunnskolens trinn 1-4
Studenten
- har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettundervisning og individuelt studiearbeid.
På samlingene vil det være undervisning i form av forelesninger og studentaktive læringsformer.
I tillegg til samlingene vil det settes opp noe nettundervisning mellom samlingene (se samlingsplanen for detaljer).
- Inntil fire innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe, hvorav minst ett av arbeidskravene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium, og minst ett inneholder momenter som berører profesjonsfaglig digital kompetanse
- Deltakelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas.
- Minst 80 % frammøte til undervisning
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 50% | Karakteren i Matematikk 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1, 1-7 (30 sp) |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i Matematikk 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1, 1-7 (30 sp)
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Numbers and the number consept, geometry and measurement, and teaching mathematics to young children