KSI4260 Praksis med fokus på intensivsykepleie i komplekse pasientsituasjoner
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Ledelse og pedagogikk
- Etiske og juridiske aspekt ved teknologien
- Innovasjon og omstilling
- Handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- Selvstendig bruk av non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, trinn 3
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie og medisinsk behandling av akutt, kritisk, kronisk syke og/ eller skadde pasienter
- har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet og hva som kjennetegner risikofylte overganger
- har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
Studenten
- kan administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
- kan selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
- kan anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring
- kan vurdere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner og iverksette relevante tiltak
- kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
- kan vurdere faglige problemstillinger knyttet til helseteknologiske løsninger
Studenten
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan kommunisere om etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede og arbeide effektivt i team, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
- kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter til å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
- kan kritisk vurdere eget arbeid, drøfte og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med kunnskapsbasert praksis
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått av veileder i praksis og høgskolens praksisveileder. For å kunne få en sluttvurdering kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksisperioden.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet