KS4106 Anvendte forskningsmetoder

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Innsamlingsmetoder, analyse og tolkning av forskningsdata
  • Kvalitetsvurdering av forskning generelt
  • Valg av forskningsmetoder
  • Gjennomføring og publisering av forskning (Validitet og reliabilitet/troverdighet)
  • Formidling av forskning
  • Utdyping av fasene i arbeidsprosessen for fagutviklings- og forskningsprosjekter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for innsamling og analyse av data i sykepleieforskning
  • har kunnskap om vitenskapelig publisering
  • har inngående kunnskap om hvordan innhente, utvikle og implementere ny kunnskap i sykepleie og helsetjeneste
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle metoder for datainnsamling og dataanalyse for gjennomføring av eget forskningsprosjekt
  • kan analysere kvalitative og kvantitative resultater i et sykepleiefaglig perspektiv
  • kan bruke anerkjente og relevante metoder for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte i utøvelsen av avansert klinisk sykepleie
  • kan gjennomføre datainnsamling og dataanalyse
  • kan analysere forskningsresultater i et sykepleiefaglig perspektiv
  • kan analysere og drøfte kvalitative og kvantitative resultater i et sykepleiefaglig perspektiv
  • kan anvende forskningsetiske prinsipper, lover og retningslinjer i et forskningsprosjekt
Generell kompetanse

Studenten         

  • kan anvende forskningsetiske prinsipper, lover og retningslinjer i et forskningsprosjekt
  • kan formidle forskning både muntlig og skriftlig
  • kan analyser og forholde seg kritisk til forskningslitteraturens kvalitet og anvendbarhet
  • kan designe et forskningsprosjekt
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap sammen med erfarings- og brukerkunnskap og implementere dette i praktisk handling
  • kan analysere og utvikle endrings- og innovasjonsstrategier i sykepleietjenesten
  • kan anvende anerkjente og relevante metoder for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte i utøvelsen av avansert klinisk sykepleie
  • kan analysere forskningslitteraturens kvalitet og anvendbarhet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Seminar
  • Workshop: Oppgaver med bruk av statistisk analyse i et analyseprogram og/eller bruk av kvalitative analysemetoder
Arbeidskrav
  1. Minimum 80% deltakelse på seminarer
  2. Muntlig presentasjon av utkast til prosjektplan
  3. Deltakelse på 1 veiledning på prosjektplan 
Vurdering

Prosjektplan for masteroppgaven. Vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap