KS4103 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert fagutvikling, tjenesteforbedring og innovasjon.
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Ulike vitenskapssyn
- Sentrale begreper i vitenskapsteori
- Forskningsdesign
- Brukermedvirkning i fagutviklings – og forskningsprosjekter
- Sentrale kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- Forskningsetikk
- Systematisk litteratursøk
- Forskningsprosessen med spesiell vekt på utforming av problemstilling og kritisk vurdering av forskning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori
- har inngående kunnskap om relevante kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- har inngående kunnskap om hva det innebærer å arbeide kunnskaps- og verdibasert
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om forskningsetikk innen sykepleievitenskap
- har inngående kunnskap om brukermedvirkning i forskning
- har inngående kunnskap om hva det innebærer å arbeide kunnskaps- og verdibasert
Studenten
- kan formidle forsknings- og fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante begrep og teorier kritisk i utforming av en problemstilling innen sykepleieforskning
- kan gjennomføre et systematisk litteratursøk og lage søkestrategi
- kan analysere og forholde seg kritisk til publisert forskning
Studenten
- kan formidle forsknings- og fagutviklingsarbeid
- kan analysere forskningsresultater og andre kunnskapskilder
- kan bruke relevant kunnskap i vurdering av forskningsetiske prinsipper i fagutviklings- og forskningsprosjekter
- kan anvende forskningsbasert kunnskap sammen med erfarings – og brukerkunnskap
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Veiledning
- Selvstudium
- Seminar
- Skrivekurs
1. Design av et utviklingsprosjekt i en kommune, basert på oppgitte data
2. Presentasjon av utviklingsprosjektet i seminar
Individuell skriftlig eksamen over 4 timer. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet