KROI4005 Fra praksis til forskningsprosjekt
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
FoU-oppgave (KROI2002) eller tilsvarende, må være bestått.
- Forskningsprosessen
- Forskningsetikk
- Litteratursøk og litteraturreview
- Forskningsspørsmål
- Metodevalg
- Prosjektplan
- Akademisk skriving nivå 2 (biblioteket)
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved ulike design og metoder brukt innen forskning på kroppsøving og/eller idrettsfag
- har avansert kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som kjennetegner kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
- har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon samt lokale og nasjonale kvalitetssystem
- kan analysere hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for å styrke elevenes læring
Studenten
- kan utvikle og planlegge et selvstendig forskningsprosjekt innen kroppsøving og/eller idrettsfag med utgangspunkt i eksisterende kunnskap
- kan begrunne valg av forskningsdesign og metode i eget forskningsprosjekt
- kan på en selvstendig og faglig måte planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan på en avansert måte bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kan være en aktiv bidragsyter inn i skolen som organisasjon
- kan være en tydelig og selvstendig leder som ivaretar eleven som lærende og menneske
- kan identifisere atferd som er utfordrende for elevens læring og iverksette relevante tiltak
Studenten
- kan diskutere og kritisk reflektere over faglige, metodiske og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og/eller idrettsfag
- kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
- kan planlegge og delta på møter med foresatte og utviklingssamtaler med elever
- kan på en tydelig måte gjøre rede for sin egen praksisteori
har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse - vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Selvstudium
- Veiledninger
- Ressursforelesninger
- Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til skriftlig prosjektbeskrivelse (del 1 av eksamen):
- Samtale med øvingslærer om egne ideer til masteroppgave (gjennomføres i praksis)
- Innlevering av veiledningsgrunnlag på prosjektide
- Deltagelse på veiledningstime om prosjektide
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
Todelt eksamen:
Del 1
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet