KROI4005 Fra praksis til forskningsprosjekt

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      FoU-oppgave (KROI2002) eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold
  • Forskningsprosessen 
  • Forskningsetikk 
  • Litteratursøk og litteraturreview 
  • Forskningsspørsmål 
  • Metodevalg 
  • Prosjektplan 
  • Akademisk skriving nivå 2 (biblioteket)
  • Praksis 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved ulike design og metoder brukt innen forskning på kroppsøving og/eller idrettsfag
  • har avansert kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
     
  • har avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som kjennetegner kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
  • har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon samt lokale og nasjonale kvalitetssystem
  • kan analysere hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for å styrke elevenes læring
Ferdigheter

Studenten 

  • kan utvikle og planlegge et selvstendig forskningsprosjekt innen kroppsøving og/eller idrettsfag med utgangspunkt i eksisterende kunnskap
  • kan begrunne valg av forskningsdesign og metode i eget forskningsprosjekt
     
  • kan på en selvstendig og faglig måte planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan på en avansert måte bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • kan være en aktiv bidragsyter inn i skolen som organisasjon   
  • kan være en tydelig og selvstendig leder som ivaretar eleven som lærende og menneske
  • kan identifisere atferd som er utfordrende for elevens læring og iverksette relevante tiltak
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan diskutere og kritisk reflektere over faglige, metodiske og etiske problemstillinger   innen forskning på kroppsøving og/eller idrettsfag
     
  • kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
  • kan planlegge og delta på møter med foresatte og utviklingssamtaler med elever
  • kan på en tydelig måte gjøre rede for sin egen praksisteori  
    har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Selvstudium 
  • Veiledninger 
  • Ressursforelesninger 
  • Praksisopplæring (10 dager)  
Arbeidskrav

Obligatoriske krav knyttet til skriftlig prosjektbeskrivelse (del 1 av eksamen): 

  1. Samtale med øvingslærer om egne ideer til masteroppgave (gjennomføres i praksis)  
  2. Innlevering av veiledningsgrunnlag på prosjektide 
  3. Deltagelse på veiledningstime om prosjektide 

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Vurdering

Todelt eksamen:

Del 1
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap