KROI4004 Tverrfaglig profesjonspedagogikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Samtlige emner tredje studieår må være bestått.
- Praktisk-didaktisk arbeid med tverrfaglig tilsnitt
- Fagdidaktiske- og pedagogiske grunnlagsproblemer i kroppsøving og idrettsfag knyttet spesielt til tverrfaglighet og digital kompetanse, samt kreative og estetiske læreprosesser
- Ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer knyttet til det å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i ulike skoleslag
- Utforskende prosjektarbeid
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om læring og utfordringer blant mangfoldet av elever i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen, samt hvilke muligheter kreativitet, tverrfaglighet og praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med i inkludering av alle elever
- har inngående kunnskap om idrettsvitenskapens pedagogiske historiske og vitenskapelige basis, og kan bygge på dette i utforskning av tverrfaglig prosjektbasert undervisning
- har avansert kunnskap om aktuell fagdidaktikk og ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer ved å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen
Studenten
- kan bidra til elevers kreative prosesser, estetiske opplevelser, erfaringer og kritiske refleksjoner, spesielt knyttet til tverrfaglig arbeid som inkluderer kroppsøving og idrettsfag
- kan anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av prosjektbasert tverrfaglig undervisning
- kan reflektere kritisk over kroppsøving og idrettsfag sine funksjoner i samfunnet og kan anvende fagdidaktisk og idrettsvitenskapelig pedagogisk grunnlagstenkning for å utvikle prosjekter og planlegge undervisning i møte med andre fagområder og lokalt kultur- og samfunnsliv
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for undervisning i kroppsøving og idrettsfag i grunnskole og videregående skole, i samspill med andre fagområder, og for egen profesjonsutøvelse
- kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og tverrfaglige sammenhenger med spesialkompetanse i relevant fagdidaktikk og profesjonspedagogikk
- har opparbeidet seg endringskompetanse og kan vurdere lærerrollen innenfor det praktiske og estetiske fagområdets utvikling, utfordringer og muligheter i ulike skoleslag, samt bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til demokratisk deltakelse og folkehelse og livsmestring gjennom tverrfaglige prosjekter
- Forelesninger
- Seminarer med studentpresentasjoner og diskusjoner
- Praktisk-didaktisk arbeid
- Arbeid i grupper med tverrfaglig didaktisk opplegg
- Bruk av læringsplattform tilinformasjon, kommunikasjon, arkiv, innleveringer
- Praksisopplæring (inntil 20 dager)
- Muntlig framlegg knyttet til emnets tematikk med omfang ca. 20 minutter.
- Gruppeoppgave som inneholder en praktisk-muntlig presentasjon av et tverrfaglig didaktisk opplegg. Til presentasjonen skal det legges ved et skriftlig refleksjonsnotat fra arbeidet med omfang på ca. 1500 ord.
- Minimum 80% frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager der et eller flere av emnets tema diskuteres i en akademisk tekst. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet