KROI4004 Tverrfaglig profesjonspedagogikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Samtlige emner tredje studieår må være bestått.

Emnets innhold
  • Praktisk-didaktisk arbeid med tverrfaglig tilsnitt 
  • Fagdidaktiske- og pedagogiske grunnlagsproblemer i kroppsøving og idrettsfag knyttet spesielt til tverrfaglighet og digital kompetanse, samt kreative og estetiske læreprosesser 
  • Ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer knyttet til det å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i ulike skoleslag 
  • Utforskende prosjektarbeid 
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående kunnskap om læring og utfordringer blant mangfoldet av elever i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen, samt hvilke muligheter kreativitet, tverrfaglighet og praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med i inkludering  av alle elever 
  • har inngående kunnskap om idrettsvitenskapens pedagogiske historiske og vitenskapelige basis, og kan bygge på dette i utforskning av tverrfaglig prosjektbasert undervisning 
  • har avansert kunnskap om aktuell fagdidaktikk og ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer ved å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen 
Ferdigheter

Studenten 

  • kan bidra til elevers kreative prosesser, estetiske opplevelser, erfaringer og kritiske refleksjoner, spesielt knyttet til tverrfaglig arbeid som inkluderer kroppsøving og idrettsfag 
  • kan anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av prosjektbasert tverrfaglig undervisning 
  • kan reflektere kritisk over kroppsøving og idrettsfag sine funksjoner i samfunnet og kan anvende fagdidaktisk og idrettsvitenskapelig pedagogisk grunnlagstenkning for å utvikle prosjekter og planlegge undervisning i møte med andre fagområder og lokalt kultur- og samfunnsliv 
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for undervisning i kroppsøving og idrettsfag i grunnskole og videregående skole, i samspill med andre fagområder, og for egen profesjonsutøvelse 
  • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og tverrfaglige sammenhenger med spesialkompetanse i relevant fagdidaktikk og profesjonspedagogikk 
  • har opparbeidet seg endringskompetanse og kan vurdere lærerrollen innenfor det praktiske og estetiske fagområdets utvikling, utfordringer og muligheter i ulike skoleslag, samt bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til demokratisk deltakelse og folkehelse og livsmestring gjennom tverrfaglige prosjekter 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger 
  • Seminarer med studentpresentasjoner og diskusjoner 
  • Praktisk-didaktisk arbeid 
  • Arbeid i grupper med tverrfaglig didaktisk opplegg 
  • Bruk av læringsplattform tilinformasjon, kommunikasjon, arkiv, innleveringer 
  • Praksisopplæring (inntil 20 dager)
Arbeidskrav
  1. Muntlig framlegg knyttet til emnets tematikk med omfang ca. 20 minutter. 
  2. Gruppeoppgave som inneholder en praktisk-muntlig presentasjon av et tverrfaglig didaktisk opplegg. Til presentasjonen skal det legges ved et skriftlig refleksjonsnotat fra arbeidet med omfang på ca. 1500 ord. 
  3. Minimum 80% frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. 
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager der et eller flere av emnets tema diskuteres i en akademisk tekst. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap