KROI4002 Den etiske læreren
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Undervisningsmodeller- og metoder
- Formativ og summativ vurdering
- Demokratisering og elevinvolvering
- Etikk i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet
- Etiske retningslinjer for lærere
- Ulike fagdiskurser innen kroppsøving og idrettsfag
- Lek
- Et utvalg bevegelsesaktiviteter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i lærerens arbeid i skolen generelt, og kroppsøving og idrettsfag spesielt
- har inngående kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
- har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning i utdanningen, og kunnskap om hvordan disse prosessene åpner for danning og identitetsutvikling
- har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø, herunder barn og unges digitale kompetanse og livsverden
- har kunnskap om statusen om urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
Studenten
- kan bruke ulike metodiske innfallsvinkler i kroppsøving og idrettsfag for at elevene skal utvikle grunnleggende ferdigheter
- kan analysere og legge til rette for læringsarbeid og vurdering gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler i ulike bevegelsesformer
- kan gjennom ulike bevegelsesaktiviteter identifisere relevante profesjonsetiske problemstillinger og kritisk analysere, reflektere over og diskutere disse skriftlig og muntlig
- kan gjenkjenne, argumentere for og legge til rette for god etisk og demokratisk praksis i kroppsøving og idrettsfag
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over relevant forskningsbasert kunnskap og drøfte betydningen dette har for skolen og egen profesjonsutøvelse
- kan analysere og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner, profesjons- og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til forståelse av etiske problemstillinger knyttet til urfolkets status
- kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger innenfor kroppsøving og idrettsfag
- kan involvere elever i læringsarbeid og vurdering i ulike bevegelsesaktiviteter
- kan tilrettelegge opplæring slik at elevene opplever autonomi og medvirkning i ulike bevegelsesaktiviteter
- Feltarbeid knyttet til praksis i skolen
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Forelesning
- Selvstudium
- Oppgaveskriving
- Veiledning
- Bruk av læringsplattform
- Bruk av andre digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
- Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i skolen hvor digitale verktøy og/eller omvendt undervisning anvendes.
- Identifisere etiske dilemmaer som oppstår før, under eller etter gjennomført undervisning.
- Skriftlig refleksjonsnotat
Individuell muntlig eksamen der studenten på forhånd har utviklet en problemstilling knyttet til flere av læringsutbyttebeskrivelsene. Vurderes med graderte karakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet