Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

KROI4002 Den etiske læreren

    • Emnekode
      KROI4002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Undervisningsmodeller- og metoder 
  • Formativ og summativ vurdering 
  • Demokratisering og elevinvolvering 
  • Etikk i undervisning i kroppsøving og idrettsfag 
  • Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet 
  • Etiske retningslinjer for lærere 
  • Ulike fagdiskurser innen kroppsøving og idrettsfag 
  • Lek
  • Et utvalg bevegelsesaktiviteter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten  

  • har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i lærerens arbeid i skolen generelt, og kroppsøving og idrettsfag spesielt
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning i utdanningen, og kunnskap om hvordan disse prosessene åpner for danning og identitetsutvikling
  • har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø, herunder barn og unges digitale kompetanse og livsverden
  • har kunnskap om statusen om urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
Ferdigheter

 Studenten  

  • kan bruke ulike metodiske innfallsvinkler i kroppsøving og idrettsfag for at elevene  skal utvikle grunnleggende ferdigheter 
  • kan analysere og legge til rette for læringsarbeid og vurdering gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler i ulike bevegelsesformer
  • kan gjennom ulike bevegelsesaktiviteter identifisere relevante profesjonsetiske problemstillinger og kritisk analysere, reflektere over og diskutere disse skriftlig og muntlig 
  • kan gjenkjenne, argumentere for og legge til rette for god etisk og demokratisk praksis i kroppsøving og idrettsfag 
Generell kompetanse

  Studenten  

  • kan analysere og reflektere kritisk over relevant forskningsbasert kunnskap og drøfte betydningen dette har for skolen og egen profesjonsutøvelse
  • kan analysere og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner, profesjons- og forskningsetiske problemstillinger 
  • kan bidra til forståelse av etiske problemstillinger knyttet til urfolkets status   
  • kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger innenfor kroppsøving og idrettsfag 
  • kan involvere elever i læringsarbeid og vurdering i ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan tilrettelegge opplæring slik at elevene opplever autonomi og medvirkning i ulike bevegelsesaktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Feltarbeid knyttet til praksis i skolen 
  • Gruppearbeid  
  • Seminarer  
  • Studentpresentasjoner  
  • Forelesning  
  • Selvstudium  
  • Oppgaveskriving  
  • Veiledning  
  • Bruk av læringsplattform
  • Bruk av andre digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid  
Obligatoriske aktiviteter
  1. Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i skolen hvor digitale verktøy og/eller omvendt undervisning anvendes.  
  2. Identifisere etiske dilemmaer som oppstår før, under eller etter gjennomført undervisning.  
  3. Skriftlig refleksjonsnotat
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Individuell muntlig eksamen der studenten på forhånd har utviklet en problemstilling knyttet til flere av læringsutbyttebeskrivelsene. Vurderes med graderte karakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)