KROI4002 Den etiske læreren

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Undervisningsmodeller- og metoder 
  • Formativ og summativ vurdering 
  • Demokratisering og elevinvolvering 
  • Etikk i undervisning i kroppsøving og idrettsfag 
  • Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet 
  • Etiske retningslinjer for lærere 
  • Ulike fagdiskurser innen kroppsøving og idrettsfag 
  • Lek
  • Et utvalg bevegelsesaktiviteter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten  

  • har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i lærerens arbeid i skolen generelt, og kroppsøving og idrettsfag spesielt
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning i utdanningen, og kunnskap om hvordan disse prosessene åpner for danning og identitetsutvikling
  • har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø
Ferdigheter

 Studenten  

  • kan bruke ulike metodiske innfallsvinkler i kroppsøving og idrettsfag for at elevene  skal utvikle grunnleggende ferdigheter 
  • kan analysere og legge til rette for læringsarbeid og vurdering gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler i ulike bevegelsesformer
  • kan gjennom ulike bevegelsesaktiviteter identifisere relevante profesjonsetiske problemstillinger og kritisk analysere, reflektere over og diskutere disse skriftlig og muntlig 
  • kan gjenkjenne, argumentere for og legge til rette for god etisk og demokratisk praksis i kroppsøving og idrettsfag 
Generell kompetanse

  Studenten  

  • kan analysere og reflektere kritisk over relevant forskningsbasert kunnskap og drøfte betydningen dette har for skolen og egen profesjonsutøvelse
  • kan analysere og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner, profesjons- og forskningsetiske problemstillinger 
  • kan bidra til forståelse av etiske problemstillinger knyttet til urfolkets status   
  • kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger innenfor kroppsøving og idrettsfag 
  • kan involvere elever i læringsarbeid og vurdering i ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan tilrettelegge opplæring slik at elevene opplever autonomi og medvirkning i ulike bevegelsesaktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Feltarbeid knyttet til praksis i skolen 
  • Gruppearbeid  
  • Seminarer  
  • Studentpresentasjoner  
  • Forelesning  
  • Selvstudium  
  • Oppgaveskriving  
  • Veiledning  
  • Bruk av læringsplattform
  • Bruk av andre digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid  
Arbeidskrav
  1. Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i skolen hvor digitale verktøy og/eller omvendt undervisning anvendes.  
  2. Identifisere etiske dilemmaer som oppstår før, under eller etter gjennomført undervisning.  
  3. Skriftlig refleksjonsnotat
Vurdering

Individuell muntlig eksamen der studenten på forhånd har utviklet en problemstilling knyttet til flere av læringsutbyttebeskrivelsene. Vurderes med graderte karakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap