KROI4001 Modellbasert praksis i kroppsøving og idrettsfag
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Modellbasert praksis
- Pedagogiske modeller
- Lærings- og/eller danningsteorier
- Styringsdokumenter
- Kildekritikk (biblioteket)
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er
- har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring
- har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
- har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Studenten
- kan analysere og reflektere rundt hvordan pedagogiske modeller kan bidra til elevers utdanning, danning og læring
- kan anvende pedagogiske modeller i planlegging og vurdering av undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan bruke forskningsbasert kunnskap om pedagogiske modeller til å gjennomføre målrettet og nyskapende undervisning
- kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt kunne veilede i kollegafellesskap
- kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
Studenten
- kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og idrettsfag, med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer i en kompleks samtid og i møtet med en uviss fremtid
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i skolen
- kan vurdere hvordan modellbasert praksis kan bidra til fagutvikling
- kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Gruppearbeid
- Studentpresentasjon
- Selvstudium
- Veiledning
- Seminar
- Faglig samtale
- Framlegg
- Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til hjemmeeksamen (del 1):
1. Framlegg om gruppens valgte pedagogiske modell og refleksjoner om hvordan modellen kan implementeres i praksisperioden
2. Gjennomføring av undervisningsopplegg i praksis med utgangspunkt i valgt pedagogisk modell
3. Seminar etter praksis hvor studentene presenterer erfaringer fra implementering av modell.
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
To-delt eksamen:
Del 1
4 timers skriftlig eksamen med graderte karakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| ||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|