KROI4001 Modellbasert praksis i kroppsøving og idrettsfag

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Modellbasert praksis 
  • Pedagogiske modeller 
  • Lærings- og/eller danningsteorier  
  • Styringsdokumenter  
  • Kildekritikk (biblioteket)  
  • Praksis  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten  

  • har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er 
  • har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring  
     
  • har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
  • har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Ferdigheter

Studenten  

  • kan analysere og reflektere rundt hvordan pedagogiske modeller kan bidra til elevers utdanning, danning og læring 
  • kan anvende pedagogiske modeller i planlegging og vurdering av undervisning i kroppsøving og idrettsfag
     
  • kan bruke forskningsbasert kunnskap om pedagogiske modeller til å gjennomføre målrettet og nyskapende undervisning
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt kunne veilede i kollegafellesskap
  • kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og idrettsfag, med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer i en kompleks samtid og i møtet med en uviss fremtid  
     
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i skolen
  • kan vurdere hvordan modellbasert praksis kan bidra til fagutvikling
  • kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning 
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Gruppearbeid  
  • Studentpresentasjon  
  • Selvstudium  
  • Veiledning 
  • Seminar 
  • Faglig samtale  
  • Framlegg 
  • Praksisopplæring (10 dager)
Arbeidskrav

Obligatoriske krav knyttet til hjemmeeksamen (del 1):

1. Framlegg om gruppens valgte pedagogiske modell og refleksjoner om hvordan modellen kan implementeres i praksisperioden  
2. Gjennomføring av undervisningsopplegg i praksis med utgangspunkt i valgt pedagogisk modell 
3. Seminar etter praksis hvor studentene presenterer erfaringer fra implementering av modell.  

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Vurdering

To-delt eksamen: 

Del 1
Individuell 48-timers hjemmeeksamen med graderte karakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap