KROI2101 Topp- og breddeidrett

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Aktivitet og helse
  • Treningsprinsipper og treningsmetoder
  • Fysisk testing og analyser
  • Kosthold og ernæring
  • Sosiale og mentale ferdigheter
  • Etikk
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom sosial, mental og fysisk helse, yteevne og ernæring
  • har kunnskap om arbeidsmåter for å fremme sosiale og mentale ferdigheter
  • har kunnskap om hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
  • har kunnskap om hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder kan tilpasses barn og unge
  • har kunnskap om gjeldende styringsdokumenter for idrettsfag
  • har kunnskap om testing som verktøy for utvikling
  • har kunnskap om lek og et utvalg av aktiviteter
  • har inngående kunnskap om en særidrett
  • har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett
  • har kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering som er relevant for undervisning på idrettsfag
  • har kunnskap om hvordan tilrettelegge for ferdighetsutvikling i praksis
  • kar kunnskap om ferdighetsutvikling med bredde- og toppidrettsfokus
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og tilrettelegge aktivitet som fremmer yteevne og helse for ulike grupper, inkludert 24-timersutøveren
  • kan gjennomføre klasseromsundervisning innenfor idrettsfaglige tematikker
  • kan behandle enkle skader relatert til fysisk aktivitet
  • kan utføre og anvende enkle fysiske tester på en hensiktsmessig måte
  • kan bruke matmerking for å hente informasjon om matvarer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere elevers læring i tråd med de styringsdokumenter som er gjeldene for idrettsfag i norsk skole
  • kan benytte et utvalg av aktiviteter legge til rette for elevers opplevelse, mestring og glede sammen med andre
  • kan legge til rette for tilpasset og målrettet utvikling og treningsarbeid i en utvalgt aktivitet
  • kan anvende styringsdokumenter som utgangspunkt for målrettet undervisning på idrettsfag
  • kan tilrettelegge for elevers læring på varierte arenaer, herunder klasseromsundervisning med kobling til praktisk aktivitet
  • kan tilrettelegge for elvers ferdighetsutvikling
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan reflektere over etiske spørsmål knyttet til undervisning i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre, veilede og evaluere trening og fysisk aktivitet for ulike grupper
  • kan diskutere og reflektere hvordan man kan tilrettelegge for utvikling av sentrale etiske og moralske verdier
     
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Muntlige og skriftlige presentasjoner
  • Praktisk arbeid
  • Praksisopplæring (tilsvarende 10 dager)
Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske krav knyttet til skriftlig hjemmeeksamen (del 1 av eksamen) :

  • Godkjent mappearbeid knyttet til Trening og ernæringslære
  • Aktiv deltagelse på obligatorisk undervisning

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Eksamen

To-delt eksamen:

Del 1
48 timers skriftlig hjemmeeksamen 

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Praksis vurderes av praksislærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
48 Time(r)
50
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
50
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap