KROI2002 FoU-oppgave

    • Emnekode
      KROI2002
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskapskrav: Bestått emnet «KROI1001 fra læreplan til undervisning i praksis» eller tilsvarende, og emnet «KROI1005 elevkunnskap og inkluderende undervisning» eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Kriterier for vitenskapelighet 
  • Forskningsetikk 
  • Søking nivå 2 (biblioteket)
  • Praksis  

FoU-oppgaven er en profesjonsrettet og vitenskapelig oppgave som gjennomføres fortrinnsvis i par, eventuelt trio, under veiledning. Tematikken for oppgaven skal ta utgangspunkt i praktiske problemstillinger identifisert gjennom studentens egne erfaringer fra praksis tidligere i studiet. Parene blir derfor satt sammen med bakgrunn i praksisgrupper. Omfanget på oppgaven skal ikke overskride 7000 og skal inkludere praktiske implikasjoner for kroppsøving og/eller idrettsfag.  

Det er utarbeidet egne retningslinjer for FoU-oppgaven som skal følges ved gjennomføring. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om relevant forskning på kroppsøving og idrettsfag innenfor sitt avgrensede område 
  • har kunnskap om forskningsmetoder og forskningsetikk som er relevant for forskning og utviklingsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
     
  • har bred kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer 
  • har bred kunnskap om hvilken rolle og konsekvenser forsknings- og utviklingsarbeid har for skolens utvikling
  • har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
Ferdigheter

Studenten 

  • kan med utgangspunkt i erfaringer fra praksis gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid i par, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske, normer 
     
  • kan bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • kan reflektere over egen rolle som lærer og ta begrunnede valg i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning  
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt veilede medstudenter
  • kan reflektere over verdien av FoU-arbeid knyttet til praksis
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan analysere og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner, profesjonsetiske krav og forskningsetiske problemstillinger 
  • kan alene og sammen med andre planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt som er i tråd med etiske krav og retningslinjer
     
  • kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan planlegge og delta på formelle eller uformelle utviklingssamtaler med elever og/eller foreldre
  • kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal skrive en FoU-oppgave i par og blir tildelt veileder. Det skal utarbeides en veiledningskontrakt mellom veileder og studenter med en plan for arbeidet. I kontrakten skal det fremkomme hvor mye veiledning studenten har krav på. For å sikre kvalitet på FoU-oppgaven er to timer veiledning obligatorisk. I tillegg vil emnet inkludere: 

  • Veiledning  
  • Ressursforelesninger  
  • Studentpresentasjoner  
  • Selvstudium  
  • Oppgaveskriving  
  • Praksisopplæring (10 dager) 
Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske krav knyttet til skriftlig eksamen i par (del 1):

Godkjent prosjektplan. Vurderes av veileder 

To obligatoriske veiledninger
Veiledning 1 knyttet til prosjektplan som inkluderer bakgrunn, problemstilling og teori 
Veiledning 2 knyttet til analyse 

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 2)
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Eksamen

To-delt eksamen:

Del 1
FoU-oppgave med skriftlig innlevering i par med gradert karakter fra A-F der E er laveste ståkarakter 

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. 

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)