Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

KROI2001 Kroppsøving i fortid og nåtid

    • Emnekode
      KROI2001
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Godkjent lærerprøve for svømming; i temperert og kaldt vann i henhold til krav om tilsyn definert i Opplæringsloven og Internkontrollforskriften.

Emnets innhold
  • Skolehistorie med vekt på kroppsøving og idrettsfag i lys av teoretisk, politisk og kulturell utvikling 
  • Utviklingstrekk ved skolens styringsdokumenter 
  • Dans, friluftsliv og lagidrettenes kulturelle utgangspunkt og utvikling 
  • Vinterfriluftsliv 
  • Friluftsliv i, på og ved vann og vassdrag 
  • Dans som mulighet og uttrykksform 
  • Ballaktiviteter som grunnlag for nyskaping
  • Alternative bevegelsesaktiviteter
  • Fra tradisjon til aktualitet 
  • Bevegelsesaktivitet i et inkluderende perspektiv 
  • Kroppsøving og idrettsfag sin rolle som skolefag 
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om teoretiske, politiske og kulturelle perspektiver som grunnlag for kritisk analyse av fagets legitimitet 
  • har kunnskap om fagets utvikling og posisjon i nåtid 
  • har kunnskap om legitimering av ulike bevegelsesaktiviteter kroppsøving og idrettsfag 
  • har kunnskap om klasseledelse i ulike bevegelsesaktiviteter
     
  • har kunnskap om styrker og svakheter ved ulike vurderingsformer
  • har kunnskap om elever som aktører i skolen og som en del av samfunnet for øvrig
  • har kunnskap om elevers ulike kroppslige erfaringer og hvordan dette påvirker deres syn på kropp
  • har kunnskap om hvordan skolen jobber med helse, miljø og sikkerhet
Ferdigheter

Studenten  

  • kan reflektere kritisk over fagets posisjon i fortid og nåtid 
  • kan på bakgrunn av fagets legitimitet i nåtid, reflektere over ulike fremtidsperspektiver for faget
  • kan iscenesette ulike læringsaktiviteter med røtter i tradisjonelle og aktuelle perspektiver på bevegelsesaktivitet for å nå ulike elevgrupper 
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i ledelse og organisering av læringsarbeid i ulike bevegelsesaktiviteter
     
  • kan anvende elevenes tidligere kroppslige erfaringer som utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning 
  • kan vurdere og planlegge undervisning ut ifra helse- og sikkerhetsmessige hensyn 
  • kan bruke ulike vurderingsformer for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
  • kan utvikle konkrete mål for opplæringen og utarbeide kriterier for å vurdere elevers måloppnåelse
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer om legitimering av faget ut fra teoretiske, politiske og kulturelle perspektiver
     
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning på en variert og tilpasset måte som ivaretar elevenes helse og sikkerhet
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
  • kan diskutere kroppsøving og idrettsfag sin rolle i skolen og i samfunnet
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning  
  • Gruppearbeid  
  • Seminarer  
  • Studentpresentasjoner  
  • Selvstudium  
  • Feltarbeid 
  • Oppgaveskriving  
  • Veiledning  
  • Bruk av digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid  
  • Praksisopplæring (15 dager)
Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske krav knyttet til individuell muntlig eksamen individuell (del 1) eksamen:

Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg knyttet til ulike læreplaner i kroppsøving

  1. I gruppe planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset utviklingsprosjekt i dans.  
  2. Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i et alternativt lagspill tilpasset videregående skole
  3. Planlegge, gjennomføre og evaluere tre feltarbeid knyttet til vinterfriluftsliv og friluftsliv i, på og ved vann
  4. Planlegge, gjennomføre og evaluere en egentur i friluftsliv med overnatting
  5. Et av prosjektene i dans, friluftsliv eller lagspill gjennomføres helt eller delvis i praksis 

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Eksamen

To-delt eksamen: 
 
Del 1
Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.  Kandidaten har minimum 24 timer til forberedelse av presentasjonen innenfor et gitt tema. 
 
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)