KROI1006 Læreren i et profesjonsfellesskap
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Legitimering
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
- Helseperspektiver
- Samarbeidslæring som pedagogisk modell
- Elevmedvirkning
- Profesjonsetikk
- Tverrfaglighet
- Barn og unges mangfoldige bevegelseskultur
- Akademisk skriving nivå 1 (biblioteket)
- Utvalgte bevegelsesaktiviteter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om legitimering av kroppsøvingsfaget i skolen
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver relevant for de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om samarbeidslæring som pedagogisk modell
- har kunnskap om hvilke muligheter som ligger i tverrfaglig undervisning
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn
- har kunnskap om hvordan læreren og skolen jobber for å ivareta sårbare elever, samt kunnskap om relevante samarbeidspartnere utenfor skolen
Studenten
- kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og vite når og hvordan læreren skal etablere samarbeid med relevante faginstanser
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid innenfor barn og unges mangfoldige bevegelseskultur
Studenten
- kan legge til rette for opplæring innenfor de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring i et mangfold av bevegelseskulturer
- kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige sammenhenger
- kan være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og reflektere rundt profesjonsetiske dilemmaer innenfor kroppsøving og idrettsfag både med kolleger, faglige instanser og andre samarbeidspartnere
- Forelesning
- Seminar
- Praktisk undervisning
- Gruppearbeid
- Samarbeidslæring
- Studentarbeid
- Oppgaveskriving
- Refleksjonsoppgave
- Veiledning
- Presentasjoner
- Bruk av læringsplattform
Mappevurdering, med tre arbeider i mappen hvorav to trekkes ut til vurdering. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet