KROI1006 Læreren i et profesjonsfellesskap

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Legitimering 
  • Demokrati og medborgerskap 
  • Folkehelse og livsmestring 
  • Helseperspektiver 
  • Samarbeidslæring som pedagogisk modell 
  • Elevmedvirkning 
  • Profesjonsetikk 
  • Tverrfaglighet 
  • Barn og unges mangfoldige bevegelseskultur
  • Akademisk skriving nivå 1 (biblioteket)
  • Utvalgte bevegelsesaktiviteter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om legitimering av kroppsøvingsfaget i skolen 
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver relevant for de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring
  • har kunnskap om samarbeidslæring som pedagogisk modell
  • har kunnskap om hvilke muligheter som ligger i tverrfaglig undervisning 
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn 
  • har kunnskap om hvordan læreren og skolen jobber for å ivareta sårbare elever, samt kunnskap om relevante samarbeidspartnere utenfor skolen 
Ferdigheter

Studenten 

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og vite når og hvordan læreren skal etablere samarbeid med relevante faginstanser
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid innenfor barn og unges mangfoldige bevegelseskultur
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan legge til rette for opplæring innenfor de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring i et mangfold av bevegelseskulturer
  • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige sammenhenger 
  • kan være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling 
  • kan kommunisere og reflektere rundt profesjonsetiske dilemmaer innenfor kroppsøving og idrettsfag både med kolleger, faglige instanser og andre samarbeidspartnere 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning 
  • Seminar 
  • Praktisk undervisning 
  • Gruppearbeid  
  • Samarbeidslæring 
  • Studentarbeid  
  • Oppgaveskriving  
  • Refleksjonsoppgave 
  • Veiledning 
  • Presentasjoner 
  • Bruk av læringsplattform
Arbeidskrav

Deltagelse på obligatorisk undervisning tilknyttet tre mappearbeider.

Vurdering

Mappevurdering, med tre arbeider i mappen hvorav to trekkes ut til vurdering. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap