KROI1003 Kropp 2: Kroppen i et samfunnsvitenskapelig perspektiv

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Samfunnsvitenskapelige og filosofiske perspektiver på kropp 
  • Kroppslig læring 
  • Kroppen i læreplanen 
  • Elevens kropp 
  • De andres kropp 
  • Lærerens kropp 
  • Kroppen i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv 
  • Vinteraktiviteter 
  • Dans
  • Improvisasjon 
  • Digitale ressurser og sosiale medier  
  • Søking nivå 1 (biblioteket)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

 Studenten   

  • har kunnskap om ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring 
  • har kunnskap om ulike kroppsideal og helseperspektiver 
  • har kunnskap om digitale verktøy og plattformer relevant for undervisning i kroppsøving og idrettsfag 
  • har kunnskap om grunnleggende elementer i et utvalg bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om improvisasjon som innfallsvinkel til kroppslig læring
Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring til å reflektere rundt kroppen i kroppsøvingsfaget, i skolen og i samfunnet for øvrig 
  • kan anvende digital kompetanse i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg 
  • kan anvende improvisasjon som innfallsvinkel til kroppslig læring i et utvalg bevegelsesaktiviteter
  • kan begrunne egne pedagogiske valg innen et utvalg bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for læring i kroppsøving og idrettsfag med utgangspunkt i ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring 
  • kan reflektere over ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring i lys av et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv på kropp kan vurdere digitale ressurser og sosiale medier innenfor kroppsøving og idrettsfag
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminarer 
  • Gruppediskusjon 
  • Ressursforelesning 
  • Praktisk undervisning 
  • Bruk av læringsplattform
  • Bruk digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid 
Arbeidskrav

Aktiv deltagelse i forberedelse og gjennomføring av fire seminarer.

Vurdering

Innlevering av individuell refleksjonslogg som vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap