KRLE3001 Religionsmangfold og etikk
- EmnekodeKRLE3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Kristendom
- Sentrale utviklingstrekk i kristendommens historie i Norge og Europa
- Kristendommen i globalt perspektiv: Utbredelse og utviklingstrekk i verden i dag
- Utvalgte kristne kirkesamfunn og trostradisjoner i Norge
- Religiøse praksiser og materielle og estetiske uttrykk i kristendommen
- Fagdidaktisk arbeid med kristendommens historie, kristne kirkesamfunn og kristen etikk i grunnskolen
Islam
- Utviklingstrekk fra islams historie, dens utbredelse og stilling i verden og Norge i dag
- Islams viktigste tekstkilder, sentrale fortellinger og grunnleggende trosinnhold
- Kjennskap til tematikk fra utvalgte surer i Koranen
- Sentrale religiøse praksiser og materielle og religiøse uttrykk i islam
- Internt mangfold i islam
- Fagdidaktisk arbeid med islam i grunnskolen
Hinduisme, buddhisme og sikhisme
- De religiøse tradisjonenes historie, utbredelse og stilling i verden og Norge i dag
- Viktige tekstkilder, sentrale fortellinger og grunnleggende virkelighetsforståelse
- Sentrale religiøse praksiser og materielle og religiøse uttrykk
- Internt mangfold innenfor de religiøse tradisjonene
- Fagdidaktisk arbeid med hinduisme, buddhisme og sikhisme
Etikk
- Grunnbegreper og ulike tilnærmingsmåter i etikken
- Menneskerettigheter og barns rettigheter
- Drøfting av profesjonsetiske og områdeetiske spørsmål, med vekt på oppvekst og ungdomskultur
- Lærerens møte med barn og unge i krise
- Etikkundervisning og verdiformidling i en flerkulturell skole
- Fagdidaktisk arbeid med etikk i grunnskolen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om aktuelle fagdidaktiske tilnærmingsmåter i arbeidet med ulike faglige emner i KRLE-faget i grunnskolen
- har kunnskap om et utvalg av kristne kirkesamfunn og om kristendommens historie
- har kunnskap om tekster, fortellinger og praksiser i islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme
- har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå og drøfte etiske problemstillinger
- har kunnskap om menneskerettighetene og om barns rettigheter
Studenten
- kan møte utfordringer fra det religiøse, livssynsmessige og etiske mangfoldet i samfunn og skole på en informert og reflektert måte
- kan arbeide med historiske tema i KRLE-undervisningen
- kan gjennom arbeid med religions- og livssynsmangfold og etikk bidra til at barn og unge stimuleres til refleksjon om mening, identitet og virkelighetsbilde
- kan anvende etiske grunnlagsteorier på emner fra profesjonsetikk og på elevorientert områdeetikk
Studenten
- kan tilrettelegge for dybdelæring, slik at elevene utvikler forståelse av sentrale elementer og sammenhenger innenfor faget
- kan tilrettelegge for elevenes utforsking av eksistensielle spørsmål og svar i møte med religions- og livssynsmangfoldet
- kan gjøre rede for og ta stilling til aktuelle etiske spørsmål, blant annet knyttet til bærekraftig utvikling, livsmestring og medborgerskap
Emnet er nettbasert, med bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Undervisningen er bygd opp som en strukturert serie nettleksjoner i en digital læringssti som til en viss grad kan gjennomføres i individuelt tempo. Kontinuerlig arbeid og progresjon sikres gjennom varierte «mellomoppgaver» underveis i læringsstien. Disse må besvares før neste leksjon blir tilgjengelig. Det gis tilbakemeldinger underveis.
Gjennom semestert skal studenten skrive en individuell undervisningsrelatert semesteroppgave knyttet til et av emnets hovedtemaer. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studenten utprøve ny kunnskap og dele erfaringer på eget arbeidssted. Det gis veiledning underveis. Denne oppgaven gjelder som eksamen i emnet.
Studentene vil bli inndelt i basisgrupper, som vil være forpliktende og skal legge til rette for samarbeid mellom studentene. Underveis i kurset vil det være et større nettseminar, forankret i basisgruppene. Før seminaret må studentene ha fullført en fastsatt del av læringsstien. Under seminaret legger hver student fram utkast til egen oppgave og gir forberedt respons til en medstudent.
- Gjennomføring av samtlige nettleksjoner
- Veiledning på individuell praksisrelatert oppgave
- Deltakelse i ett nettseminar med framlegg av oppgaveutkast og forberedt respons til medstudent
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000-4000 ord. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.