KRLE3000 Religioner og ideer i europeisk tradisjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Fagdidaktikk

  • KRLE-faget i grunnskolen: Historie, legitimering og formål, oppbygning og innhold
  • Prinsipper og verdier i skolens formålsparagraf
  • Læreren som kunnskaps-, kultur- og verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
  • Ulike tilnærminger og forskningstradisjoner i religions- og livssynsdidaktikken
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av KRLE-undervisning i grunnskolen, med varierte arbeidsmåter som integrerer digital kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
  • Vurdering, tilpasset opplæring, differensiering og fritak
  • KRLE-faget som ressurs for de tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap

Kristendom

  • Bibelen som historisk, litterært og religiøst dokument og som kulturelt fenomen
  • Skrifter og skriftgrupper i Bibelen. Forholdet mellom Det gamle og Det nye testamentet
  • Hovedlinjer og sentrale tekster i 1 og 2 Mosebok, utvalgte tekster fra Salmenes bok, Matteusevangeliet, Lukasevangeliet og Apostelgjerningene
  • Sentrale trosbekjennelser i kristen tradisjon
  • Hovedtemaer i kristen tro og lære
  • Kristne høytider
  • Fagdidaktisk arbeid med Bibelen og med kristen tro i grunnskolen

Jødedom

  • Hovedtrekk i jødedommens historie, dens utbredelse i verden og i Norge i dag
  • Jødedommens viktigste tekstkilder, sentrale fortellinger og grunnleggende trosinnhold
  • Religiøs praksis i jødedommen: ritualer og høytider, etikk og leveregler
  • Internt mangfold i jødedommen
  • Materielle og estetiske uttrykk i jødedommen
  • Holocaust og antisemittisme, med utgangspunkt i jøders erfaringer i Europa
  • Fagdidaktisk arbeid med jødedom i grunnskolen

Filosofi

  • Virkelighetsforståelse, menneskesyn og etikk hos utvalgte tenkere i vestlig filosofihistorie
  • Den filosofiske samtalen i klasserommet
  • Fagdidaktisk arbeid med filosofi i grunnskolen

Livssyn

  • Begrepene religion og livssyn
  • Humanismens røtter og historie
  • Livssynshumanismen og andre ikke-religiøse livssyn, historisk og aktuelt
  • Religions- og livssynskritikk
  • Fagdidaktisk arbeid med livssyn i grunnskolen

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begrepene religion og livssyn
  • har kunnskap om KRLE-læreplanen i grunnskolen og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
  • har kunnskap om didaktiske prinsipper og utfordringer som kjennetegner faget og om sentrale fagdidaktiske tilnærminger
  • har kunnskap om vitenskapelige metoder og forskningstradisjoner og hvordan disse kommer til uttrykk i KRLE-faget
  • har kunnskap om tekster, fortellinger, lære og høytider i kristendommen
  • har kunnskap om tekster, fortellinger og praksiser i jødedommen
  • har kunnskap om ikke-religiøse livssyn
  • har kunnskap om europeisk filosofihistorie og om utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
  • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstemaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i samsvar med læreplanen for faget
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer digital kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke varierte vurderingsformer som virker utviklende for alle elever
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter religions- og livssynsmangfold
  • kan lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
  • kan samarbeide med kolleger, foresatte og aktører i lokalmiljøet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for dybdelæring, slik at elevene utvikler forståelse av sentrale elementer og sammenhenger innenfor faget
  • kan tilrettelegge for at elevene kan utvikle evnen til å ta andres perspektiv
  • kan tilrettelegge for elevenes utforsking av eksistensielle spørsmål og svar
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er nettbasert, med bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Undervisningen er bygd opp som en strukturert serie nettleksjoner i en digital læringssti som til en viss grad kan gjennomføres i individuelt tempo. Kontinuerlig arbeid og progresjon sikres gjennom varierte «mellomoppgaver» underveis i læringsstien. Disse må besvares før neste leksjon blir tilgjengelig. Det gis tilbakemeldinger underveis.

Studentene vil dessuten bli inndelt i basisgrupper, som vil være forpliktende og skal legge til rette for samarbeid mellom studentene. Underveis i kurset vil det være et større nettseminar med veiledning, forankret i basisgruppene og knyttet til en praksisnær gruppeoppgave, for eksempel et undervisningsopplegg. Før seminaret må studentene ha fullført en fastsatt del av læringsstien.

Arbeidskrav
  • Gjennomføring av samtlige nettleksjoner.
  • Deltakelse i ett nettseminar med innlevering av gruppeoppgave.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk