KOM1001 Kommunikasjonsrådgiverstudiet, emne 1: Kommunikasjon og samfunn
- Studiepoeng30
- Startsemester2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Forkunnskapskrav
Må kunne lese engelsk litteratur.
Emnets innhold
Emnet omfatter generell kunnskap om medier, samfunn og politikk, og gir også grunnleggende innføring i prosjektledelse og kommunikasjonsarbeid. Samfunnsvitenskapelig metode, og samfunnsinformasjon og kommunikasjon med spesielle målgrupper, for eksempel politisk kommunikasjon, vil også være grunnleggende temaer i dette emnet. Informasjonspolitikk, informasjonsberedskap og krisekommunikasjon er også sentrale temaer i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer innen fagområdet kommunikasjon og samfunn
- kan gjøre rede for medienes rolle i samfunnet, om medieetikk og om hvordan mediene fungerer
- har innsikt i sentrale temaer innen fagområdene ledelse, team og prosjektledelse
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode som verktøy for å finne svar på problemstillinger
- kan gjøre rede for en virksomhets forhold til ulike interessentgrupper - for eksempel kunder, presse, organisasjoner, leverandører og offentlige myndigheter.
- har kjennskap til fagfeltene; lobbyvirksomhet og samfunnskontakt, informasjonsberedskap og krisekommunikasjon
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan vurdere ulike sider ved kommunikasjonsbransjen og rollen som kommunikasjonsrådgiver.
- kan formulere relevante faglige og praktiske problemstillinger, og komme med faglig begrunnede løsninger innen de beskrevne fagområdene over.
- kan foreta selvstendige analyser av informasjons- og kommunikasjonstiltak – både forberedelser, gjennomføring og evaluering.
- kan reflektere kritisk over sentrale tema innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre selvstendige informasjons- eller kommunikasjonsoppgaver i eller for virksomheter.
- Kan formidle sentralt fagstoff innen kommunikasjon gjennom relevante uttrykksformer
- kan samarbeide om praktiske oppgaver, vurdere og gi tilbakemelding av gjennomførte kommunikasjonstiltak og komme med innspill til forbedringer.
Arbeids- og undervisningsformer
Utdanningen har en kombinasjon av ulike arbeidsformer som forelesning, øvelser, skriving, lesing, gruppearbeid, plenumsdrøftinger, workshop og samarbeid på nett. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og/eller i grupper med oppgaveløsninger med referanse til pensumlitteraturen. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.
Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger, dialog, gruppearbeid, presentasjon og drøfting i plenum m.m. Den pedagogiske tilnærmingen tar utgangspunkt i studentenes forståelse og arbeidsoppgaver, og har som mål å styrke handlingskompetansen deres knyttet til å oversette kunnskap til handling.
Deltakerne får gjennom studiet tilgang til et elektronisk nettbasert læringsplattform, for samhandling, dokumentasjon, oppgaveinnlevering og veiledning.
Arbeidskrav
For å gå opp til eksamen må kandidaten levert og fått godkjent minimum to arbeidskrav som gjennomføres i løpet av studieåret.
Vurdering
Hjemmeeksamen, individuelt eller i gruppe over 14 dager på bakgrunn av en definert oppgavetekst. Relevant teori skal anvendes.
Vurderinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - ) | 14 Dag(er) |
| 100 |