KOGTER3000 Innføring i kognitiv terapi
- EmnekodeKOGTER3000
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Grunnleggende kunnskap om kognitiv terapi, historikk, teoretisk grunnlag og forskning.
- Grunnleggende prinsipper og metoder
- Kognitiv diamant; tanker – følelser – kroppslig - atferd
- Kjerneantagelser – selvverdi – leveregler - automatiske tanker
- Terapeutisk allianse – veiledet oppdagelse – sokratisk utspørring
- Struktur i samtale
- Kognitiv terapi ved lett/moderat depresjon
- ABC-modell
- Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
- Atferdsaktivering, depressiv grubling, kognitiv restrukturering
- Kognitiv terapi ved panikkangst, spesifikke fobier og sosial fobi
- Eksponering og kognitive metoder ved spesifikke fobier
- Clarks modell for panikkangst
- Clark/Wells modell for sosial fobi
- Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
- Eksponering, angstfylt bekymring, atferdseksperimenter
- Kognitiv miljøterapi – grunnprinsipper
- Kognitiv terapi som selvhjelp
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
- har kunnskap om teorigrunnlaget for kognitiv terapi, herunder det historiske og forskningsmessige grunnlaget
- har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper og metoder i kognitiv terapi, herunder relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner
- har kunnskap om kognitiv terapi ved depressiv- og angstproblematikk, herunder relevant og aktuell psykoedukasjon
Kandidaten
- kan anvende grunnleggende prinsipper og metoder fra kognitiv terapi i sin arbeidssituasjon, herunder relevante og aktuelle kognitive modeller (kasusformuleringer)
- kan utøve psykoedukasjon og veiledet oppdagelse i samtaler
- kan utøve relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner i samtaler
Studiet er erfaringsbasert og vektlegger aktive arbeids- og læringsformer. Undervisningen foregår som en veksling mellom:
- forelesning
- praktiske øvelser i grupper
- demonstrasjoner
- gjennomføring av samtaler
- refleksjonsoppgaver
- selvstudium
- veiledning
Studentene må være i en (terapeutisk) samtalerelasjon med minst 1 person gjennom hele studiet.
- Minst 1 strukturert samtale (ca 45 minutter) der relevant kognitiv kasusformulering (modell) og kognitive og/eller atferdsmessige intervensjoner benyttes. Samtalen kan være et lydopptak eller videoopptak.
- Minst 6 timer trening på kognitiv terapi i grupper i form av 2 obligatoriske kollokvier.
- Minimum 80% oppmøte på all undervisning.
Begrunnelse for krav om deltakelse er at studenten skal ha mulighet til å tilegne seg kompetanse i tråd med studiet læringsmål, og som deltakerne ikke vil kunne tilegne seg ved selvstudium alene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Eksamen består av en skriftlig individuell hjemmeoppgave som er knyttet til relevant arbeidssituasjon. Det tas utgangspunkt i en nedskrevet samtale som skal analyseres og drøftes i forhold til teori og egne erfaringer. Oppgaven kan arbeides med gjennom hele studiet, og vurderes til bestått / ikke bestått.