KOGTER3000 Innføring i kognitiv terapi
- EmnekodeKOGTER3000
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2025 Vår, 2025 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedNett/digitalt
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Grunnleggende kunnskap om kognitiv terapi, historikk, teoretisk grunnlag og forskning.
 - Grunnleggende prinsipper og metoder
- Kognitiv diamant; tanker – følelser – kroppslig - atferd
 - Kjerneantagelser – selvverdi – leveregler - automatiske tanker
 - Terapeutisk allianse – veiledet oppdagelse – sokratisk utspørring
 - Struktur i samtale
 
 - Kognitiv terapi ved lett/moderat depresjon
- ABC-modell
 - Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
 - Atferdsaktivering, depressiv grubling, kognitiv restrukturering
 
 - Kognitiv terapi ved panikkangst, spesifikke fobier og sosial fobi
- Eksponering og kognitive metoder ved spesifikke fobier
 - Clarks modell for panikkangst
 - Clark/Wells modell for sosial fobi
 - Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
 - Eksponering, angstfylt bekymring, atferdseksperimenter
 
 - Kognitiv miljøterapi – grunnprinsipper
 - Kognitiv terapi som selvhjelp
 
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
- har kunnskap om teorigrunnlaget for kognitiv terapi, herunder det historiske og forskningsmessige grunnlaget
 - har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper og metoder i kognitiv terapi, herunder relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner
 - har kunnskap om kognitiv terapi ved depressiv- og angstproblematikk, herunder relevant og aktuell psykoedukasjon
 
Kandidaten
- kan anvende grunnleggende prinsipper og metoder fra kognitiv terapi i sin arbeidssituasjon, herunder relevante og aktuelle kognitive modeller (kasusformuleringer)
 - kan utøve psykoedukasjon og veiledet oppdagelse i samtaler
 - kan utøve relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner i samtaler
 
Studiet er erfaringsbasert og vektlegger aktive arbeids- og læringsformer. Undervisningen foregår som en veksling mellom:
- forelesning
 - praktiske øvelser i grupper
 - demonstrasjoner
 - gjennomføring av samtaler
 - refleksjonsoppgaver
 - selvstudium
 - veiledning
 
Studentene må være i en (terapeutisk) samtalerelasjon med minst 1 person gjennom hele studiet.
- Minst 1 strukturert samtale (ca 45 minutter) der relevant kognitiv kasusformulering (modell) og kognitive og/eller atferdsmessige intervensjoner benyttes. Samtalen kan være et lydopptak eller videoopptak.
 - Minst 6 timer trening på kognitiv terapi i grupper i form av 2 obligatoriske kollokvier.
 - Minimum 80% oppmøte på all undervisning.
 
Begrunnelse for krav om deltakelse er at studenten skal ha mulighet til å tilegne seg kompetanse i tråd med studiet læringsmål, og som deltakerne ikke vil kunne tilegne seg ved selvstudium alene.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 
Eksamen består av en skriftlig individuell hjemmeoppgave som er knyttet til relevant arbeidssituasjon. Det tas utgangspunkt i en nedskrevet samtale som skal analyseres og drøftes i forhold til teori og egne erfaringer. Oppgaven kan arbeides med gjennom hele studiet, og vurderes til bestått / ikke bestått.