KOGTER3000 Innføring i kognitiv terapi
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Grunnleggende kunnskap om kognitiv terapi, historikk, teoretisk grunnlag og forskning.
- Grunnleggende prinsipper og metoder
- Kognitiv diamant; tanker – følelser – kroppslig - atferd
- Kjerneantagelser – selvverdi – leveregler - automatiske tanker
- Terapeutisk allianse – veiledet oppdagelse – sokratisk utspørring
- Struktur i samtale
- Kognitiv terapi ved lett/moderat depresjon
- ABC-modell
- Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
- Atferdsaktivering, depressiv grubling, kognitiv restrukturering
- Kognitiv terapi ved panikkangst, spesifikke fobier og sosial fobi
- Eksponering og kognitive metoder ved spesifikke fobier
- Clarks modell for panikkangst
- Clark/Wells modell for sosial fobi
- Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
- Eksponering, angstfylt bekymring, atferdseksperimenter
- Kognitiv miljøterapi – grunnprinsipper
- Kognitiv terapi som selvhjelp
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
- har kunnskap om teorigrunnlaget for kognitiv terapi, herunder det historiske og forskningsmessige grunnlaget
- har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper og metoder i kognitiv terapi, herunder relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner
- har kunnskap om kognitiv terapi ved depressiv- og angstproblematikk, herunder relevant og aktuell psykoedukasjon
Kandidaten
- kan anvende grunnleggende prinsipper og metoder fra kognitiv terapi i sin arbeidssituasjon, herunder relevante og aktuelle kognitive modeller (kasusformuleringer)
- kan utøve psykoedukasjon og veiledet oppdagelse i samtaler
- kan utøve relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner i samtaler
Studiet er erfaringsbasert og vektlegger aktive arbeids- og læringsformer. Undervisningen foregår som en veksling mellom:
- forelesning
- praktiske øvelser i grupper
- demonstrasjoner
- gjennomføring av samtaler
- refleksjonsoppgaver
- selvstudium
- veiledning
Studentene må være i en (terapeutisk) samtalerelasjon med minst 1 person gjennom hele studiet.
- Minst 1 strukturert samtale (ca 45 minutter) der relevant kognitiv kasusformulering (modell) og kognitive og/eller atferdsmessige intervensjoner benyttes. Samtalen kan være et lydopptak eller videoopptak.
- Minst 6 timer trening på kognitiv terapi i grupper i form av 2 obligatoriske kollokvier.
- Minimum 80% oppmøte på all undervisning.
Begrunnelse for krav om deltakelse er at studenten skal ha mulighet til å tilegne seg kompetanse i tråd med studiet læringsmål, og som deltakerne ikke vil kunne tilegne seg ved selvstudium alene.
Eksamen består av en skriftlig individuell hjemmeoppgave som er knyttet til relevant arbeidssituasjon. Det tas utgangspunkt i en nedskrevet samtale som skal analyseres og drøftes i forhold til teori og egne erfaringer. Oppgaven kan arbeides med gjennom hele studiet, og vurderes til bestått / ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |