Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

KOGTER3000 Innføring i kognitiv terapi

    • Emnekode
      KOGTER3000
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår, 2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Grunnleggende kunnskap om kognitiv terapi, historikk, teoretisk grunnlag og forskning.
  • Grunnleggende prinsipper og metoder
    • Kognitiv diamant; tanker – følelser – kroppslig - atferd
    • Kjerneantagelser – selvverdi – leveregler - automatiske tanker
    • Terapeutisk allianse – veiledet oppdagelse – sokratisk utspørring
    • Struktur i samtale
  • Kognitiv terapi ved lett/moderat depresjon
    • ABC-modell
    • Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
    • Atferdsaktivering, depressiv grubling, kognitiv restrukturering
  • Kognitiv terapi ved panikkangst, spesifikke fobier og sosial fobi
    • Eksponering og kognitive metoder ved spesifikke fobier
    • Clarks modell for panikkangst
    • Clark/Wells modell for sosial fobi
    • Kartlegging – psykoedukasjon – kognitive/atferdsmessige intervensjoner
    • Eksponering, angstfylt bekymring, atferdseksperimenter
  • Kognitiv miljøterapi – grunnprinsipper
  • Kognitiv terapi som selvhjelp

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om teorigrunnlaget for kognitiv terapi, herunder det historiske og forskningsmessige grunnlaget
  • har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper og metoder i kognitiv terapi, herunder relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner
  • har kunnskap om kognitiv terapi ved depressiv- og angstproblematikk, herunder relevant og aktuell psykoedukasjon
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende grunnleggende prinsipper og metoder fra kognitiv terapi i sin arbeidssituasjon, herunder relevante og aktuelle kognitive modeller (kasusformuleringer)
  • kan utøve psykoedukasjon og veiledet oppdagelse i samtaler
  • kan utøve relevante og aktuelle kognitive og atferdsmessige intervensjoner i samtaler
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende kognitiv terapi selvstendig i arbeid med mennesker
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er erfaringsbasert og vektlegger aktive arbeids- og læringsformer. Undervisningen foregår som en veksling mellom:

  • forelesning
  • praktiske øvelser i grupper
  • demonstrasjoner
  • gjennomføring av samtaler
  • refleksjonsoppgaver
  • selvstudium
  • veiledning
Obligatoriske aktiviteter

Studentene må være i en (terapeutisk) samtalerelasjon med minst 1 person gjennom hele studiet.

  • Minst 1 strukturert samtale (ca 45 minutter) der relevant kognitiv kasusformulering (modell) og kognitive og/eller atferdsmessige intervensjoner benyttes. Samtalen kan være et lydopptak eller videoopptak.
  • Minst 6 timer trening på kognitiv terapi i grupper i form av 2 obligatoriske kollokvier.
  • Minimum 80% oppmøte på all undervisning.      

Begrunnelse for krav om deltakelse er at studenten skal ha mulighet til å tilegne seg kompetanse i tråd med studiet læringsmål, og som deltakerne ikke vil kunne tilegne seg ved selvstudium alene.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Eksamen

Eksamen består av en skriftlig individuell hjemmeoppgave som er knyttet til relevant arbeidssituasjon. Det tas utgangspunkt i en nedskrevet samtale som skal analyseres og drøftes i forhold til teori og egne erfaringer. Oppgaven kan arbeides med gjennom hele studiet, og vurderes til bestått / ikke bestått.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Innføring i kognitiv terapi
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)