KMMF120 Strategi og ledelse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedKongsvinger
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Teoretiske utviklingsperspektiver på strategi som fagdisiplin
- Strategiprosesser – ulike perspektiver
- Digital påvirkning på strategiprosesser
- Virksomhetens markeds- og konkurranseposisjon
- Leder og lederrollen
- Digital ledelse og omstilling
- Omdømme
- Konkurrent- og omgivelsesanalyse
- Nettverksteori og nettverksstrategi – samarbeide eller konkurrere?
- Utvikling av struktur, virksomhetskultur og kompetanse som understøtter virksomhetens mål
- Effektivitetsmål, insentivsystemer, måleparametere, belønninger på individ- og gruppenivå
- Samfunnsansvar, samt normativ og empirisk etikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om strategibegrepet og sentrale elementer innenfor strategisk ledelse (k1)
- har inngående kunnskap om de grunnleggende premissene om drivkreftene i organisasjonen for å skape tilslutning til virksomhetens grunnleggende ambisjoner og visjoner (k2)
- har avansert kunnskap om hvordan den enkelte virksomhet og deres nettverk kan identifisere, utvikle og utnytte ressurser som strategiske fordeler (k3)
- har inngående kunnskap om styret, toppledelsens og andre interessenters rolle i strategiutviklingen (k4)
- har kunnskap om utviklingsperspektiver på strategi som fagdisiplin (k5)
Studenten
- kan forholde seg kritisk til interne og eksterne faktorer som påvirker det strategiske utfallet i arbeidet med å utvikle en helhetlig og innbyrdes sammenhengende strategi for virksomheten (f1)
- kan anvende virkemidler som forsvarer en best mulig markeds- og konkurranseposisjon for virksomheten og hvordan ledelsessystemer bør utformes for å implementere de ulike delstrategiene (f2)
- forstår betydningen av metodiske og analytiske tilnærminger til strategiske spørsmål innenfor en virksomhetskultur (f3)
Studenten
- kan formidle problemstillinger knyttet etikk, holdninger og samfunnsansvar og gjennom dette legge grunnlaget for et reflektert miljø hvor disse holdningene diskuteres og prøves mot praktiske utfordringer i virksomheten (g1)
- kan prinsippene for å formidle virksomhetens strategi internt overfor medarbeidere og eksternt i forhold til de aktørene i omgivelsene som i vid forstand skaper rammebetingelser for virksomhetens virksomhet (g2)
- forstår nødvendigheten av og konsekvensene ved å utvikle en trygg organisasjonskultur som kan tillate og tåle uenighet og konstruktiv strid om strategiske valg, som grunnlag for nytenkning og innovasjonsprosesser (g3)
- kan referere til og begrunne den komplekse sammensetningen av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og handlekraft som kreves av ledere på alle nivåer ved omfattende strategiske endringsprosesser organisasjonen (g4)
- har forutsetninger for å omsette tanker om de viktigste utfordringene i virksomheten til handling, og gjennomføre strategi- og endringsprosesser i virksomheten (g5)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsning, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Obligatorisk frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
48 timers individuell, skriftlig hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100% |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
LMMF120 Strategy and Leadership | 7,5 | ||
3MMF120 Strategi og ledelse | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet