KLED200 Ledelse av servicevirksomheter

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Serviceledelse i teori og praksis
  • Brukerorientering og brukerdialog
  • Servicekultur
  • Intern og ekstern kommunikasjon
  • Ulike personalstrategier
  • Læring og kompetanseutvikling i servicevirksomheter
  • Ledelse av innovasjonsprosesser

Læringsutbytte

Emnet skal gi kunnskaper, ferdigheter og forståelse for ulike sider ved ledelse av servicevirksomheter. Det legges vekt på ledelse av omstillings- og innovasjonsprosesser som vektlegger fornying og forbedring av tjenester og kvaliteten på tjenester.
Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ledelsesutfordringer i publikumsnære virksomheter både i offentlig og privat sektor
  • har kunnskap om hvordan servicevirksomheter fungerer innad og i interaksjon med omgivelsene har kunnskap om servicekultur og hvordan servicekultur kan utvikles i en virksomhet
  • har kunnskap om modeller for kvalitetsrettet arbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap i å lede målrettet utvikling av servicevirksomheter
  • kan analysere og vurdere ulike sider ved kvalitet på service
  • kan lede faglig baserte prosesser innen utvikling og forbedring av tjenester
Generell kompetanse

Studenten

  • har tilegnet seg innsikt og forståelse for hvordan man arbeider strategisk med brukerorientering og kvalitetsutvikling i servicevirksomheter både i privat og offentlig sektor.
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, case, gruppearbeid og selvstendig arbeid.

Opptak av forelesninger  tilbys asynkront, som en støtte til pensumlesing. Undervisningsamlinger gjennomføres som webinar etter fastsatt timeplan (synkront). Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til samlingene, hvor undervisningen i stor grad vil være dialogbasert.

Arbeidskrav

Én innleveringsoppgave, individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.

Vurdering

48 timers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring