KIUA2900 Bacheloroppgave

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått alle emner i første og andre studieår inkludert valgemner. Totalt 120 studiepoeng.

Emnets innhold

Bacheloreksamenen er den siste komponenten i AI: utviklings- og anvendelse-steget der studentene skal demonstrere omfattende og avansert kunnskap om bruk av KI og ML de har tilegnet seg i tidligere emner i programmet. Studentene kan kombinere alle innlærte faglige kunnskaper og ferdigheter i programmet for å ferdigstille bacheloroppgavens alle arbeidsoppgaver. Bachelorprosjektet kan være individuelt eller et samarbeidsprosjekt knyttet til det studentene konsentrerte seg om i sin spesialitet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om presentasjonsteknikk
  • inngående kunnskap om verdiskaping i KI- og ML-prosjekter
  • kunnskap om å gjennomføre et prosjekt innenfor studiets fagområder
  • kunnskap om produksjon knyttet til KI
  • kunnskap om kritisk tenkning, kommunikasjon og problemløsning knyttet til teknologiske og interaktive produkter
  • bred kunnskap om eget fordypningsområde og innsikt i relaterte fagområder
  • kunnskap om å løse problemer som presenteres i et prosjekt
Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere arbeidsbelastning opp mot kvalitet
  • gi ulike typer presentasjoner for å fremme et prosjekt
  • utvikle produksjonsprosessen i et tverrfaglig prosjekt
  • beherske og anvende relevante verktøy, metoder og teori for eget prosjekt
  • forstå teknologiske prosesser fra idé til ferdig produkt
  • anvende faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid relevant for problemstillingen
  • mestre kritisk tenkning, kildekritikk, logikk og kommunikasjon i problemløsning
  • reflektere over og vurdere eget arbeid i prosjekt- og utviklingsprosessen
  • reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekter som strekker seg over tid, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • beherske norsk eller engelsk muntlig og skriftlig, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i faglig sammenheng og faglig arbeid
  • inspirere og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon
  • formidle sentralt fagstoff muntlig, skriftlig og visuelt
  • utnytte ulike typer digitale verktøy på en effektiv og planmessig måte
  • tenke strategisk i forhold til egenpromotering, markedsføring og forretningsutvikling
  • utvikle ideer og konsepter for KI-relaterte prosjekter
  • delta i diskusjoner knyttet til ulike sider ved et prosjekt
Arbeids- og undervisningsformer

Problemstilling og forskningsspørsmål utarbeides sammen med veileder (fra ulike fakulteter innen universitetet) innen 3 uker etter 6. semester, men alle prosjekter må forhånds-godkjennes av panelet av nominerte medlemmer fra fakultetet før de kan gjennomføres ute. I tilfeller hvor gruppens foreslåtte prosjekt ikke kan godkjennes, kan gruppen tildeles et prosjekt med intern.

Arbeidskrav
  • presentasjon og innlevering av 1 oppgave
  • deltakelse på 2-3 gruppeseminarer
  • deltakelse på 3-5 veiledningsmøter

Arbeidskrav er nærmere spesifisert i undervisningsplanen for emnet.

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet. 

Vurdering
  • individuelt/Gruppebasert prosjekt bestående av produkt/algoritme/løsning og refleksjonsrapport.
  • muntlig gruppeeksamen som kan justere prosjektet med én hel karakter opp eller ned

Ved gruppeoppgave står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler:

  • Pensumlitteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen