KIUA2017 Helhetlig læringsdesign med VR-simulering
- EmnekodeKIUA2017
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Simulering blir ofte brukt som metode for å trene på ulike ferdigheter og prosedyrer i opplæring, både i utdanning og yrkesliv. Simuleringer i virtuell virkelighet (VR) gir oss tilgang til virkelighetsnære opplevelser og scenarier som ellers er vanskelig trene på.
Emnet åpner opp for praktisk utprøving og utforsking av ulike typer VR-simuleringer i sammenheng med tema som skole-hjem-samarbeid, globalt medborgerskap og historisk empati, samt kommunikasjons- og ferdighetstrening. Emnet legger vekt på å utforske ulike typer læringsdesign ved anvendelse av simulering i pedagogiske og didaktiske sammenhenger, og vil modellere hvordan simulering i virtuelle virkeligheter kan innlemmes som fruktbare ressurser i kreative læringsaktiviteter, kompetanseutvikling og historieformidling.
Kunstig intelligens gir nye muligheter for å skape og tilpasse nye scenarioer for ferdighetstrening. Helautomatiserte simuleringer muliggjør nye former for interaksjon og kommunikasjon i virtuelle virkeligheter. Emnet utforsker potensialet i denne teknologien for hvordan ulike typer læringsdesign kan promotere realistiske scenarioer for ferdighetstrening og formidling.
Innhold
- Ferdighetstrening i praksisnære, virtuelle omgivelser
- Teknologistøttet læringsdesign
- Samhandling og kommunikasjon i virtuelle omgivelser
- Utforske nye virkelighetsnære scenarier for simuleringstrening
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten har
- bred kunnskap om ulike typer læringsdesign for bruk av digital teknologi
- avansert teoretisk og begrepsmessig forståelse av forholdet mellom VR-simulering/ digital teknologi og kunnskaps- og kompetanseutvikling
- god kunnskap om sentrale kjennetegn ved VR som teknologi og hvilke muligheter som ligger i bruk av simuleringer i undervisning og læring
- inngående kunnskap om VR og kunstig intelligens og muligheter/utfordringer ved bruk av ny teknologi i opplæring og formidlingsarbeid
Studenten kan
- kritisk vurdere og formidle forsking på ulike typer læringsdesign og bruk av VR-simulering som læringsressurs
- planlegge og gjennomføre et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering på en selvstendig og godt faglig fundert måte
- diskutere VR og kunstig intelligens sin rolle og betydning for læring og pedagogisk utviklingsarbeid i dagens og framtidens skole- og arbeidsliv med fagpersoner og allmennheten
Studenten kan
- kritisk og selvstendig reflektere over VR-simuleringers betydning for praktisk ferdighetstrening og historieformidling, og hvordan ulike typer læringsdesign kan understøtte dette
- anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av VR som ressurs i utvikling av kompetanser og ferdigheter i ulike kontekster på en kritisk og selvstendig måte
- demonstrere evnen til å fasilitere og formidle helhetlig læringsdesign ved bruk av VR-simulering på en faglig og forskningsmessig velfundert måte
Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av VR-simuleringer og læringsdesign. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Den virtuelle plattformen CORE vil brukes til utforsking av samhandling og kommunikasjon på virtuelle flater. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HINN.
- prosjektarbeid i gruppe relatert til planlegging og utvikling av et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering (og/eller kunstig intelligens). Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som leveres som gruppeoppgave.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | Gruppe | 100 |
- kombinert praktisk og muntlig eksamen i gruppe. Gruppen skal demonstrere læringsdesignet som er utviklet i forbindelse med arbeidskravet med påfølgende muntlig refleksjon rundt faglige og pedagogiske begrunnelser for valg av læringsdesign og VR-simulering.