KIUA2016 KI-metoder for samfunnsvitenskap og humaniora
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Digitale KI-metoder er i sterk vekst innen humaniora, kunst og samfunnsvitenskapene. Dette kurset gir en innføring digitale verktøy drevet av kunstig intelligens til bruk i kunst, humaniora og samfunnsvitenskapene, og de mulighetene og utfordringene som disse verktøyene skaper. Feltet «digital humaniora» kombinerer tradisjon, historie og teknologi. Hvordan kan KI bidra til forskning, bevaring og formidling på dette området og hvilke utfordringer og farer kan KI i digital humaniora bringe med seg?
Områder og spørsmål som vil bli utforsket:
- KI i kulturbevaring: Hvordan kan KI brukes i restaurering, digital rekonstruksjon og bevaring av kulturelle artefakter og kulturarvsteder?
- KI i kunst, musikk, og litteratur: Hvordan kan KI genere kunst eller musikk og hva betyr dette for kunstnere og musikere i dag?
- Gamification og offentlig formidling: Hvordan kan KI-verktøy og plattformer gjøre humaniora mer tilgjengelig for publikum?
- KI og kunnskapsproduksjon: Hvordan endrer KI metoder, analyser og praksiser innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning, og hvilke implikasjoner har dette for kunnskapsproduksjon?
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende begreper og prinsipper innen digital humaniora og hvordan dette forholder seg til kunstig intelligens (KI)
- kunnskap om forskjellige anvendelsesmåter for KI I forsknings-, restaurerings- og formidingsmetoder I humaniora og samfunnsvitenskapelige fag
Studenten kan
- vurdere potensielle nytteeffekter begrensninger ved bruk av metoder basert på kunstig intelligens i humaniora og samfunnsvitenskapene
- evaluere og diskutere etiske problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens i forskning, bevaring og formidling innen feltet digital humaniora
- egenhendig og kritisk eksperimentere med, analysere og diskutere forskjellige implikasjoner ved KI I digital humaniora og samfunnsvitenskapelige metoder, som for eksempel i formidling, dataanalyse, kunnskapsinnhenting og presentasjon
Studenten kan
- samarbeide i tverrfaglige team for å kombinere digital humaniora og KI
- integrere ny kunnskap og nye innsikter i sin forståelse av KI innen digital humaniora
- vise etisk bevissthet og ansvarlighet I bruk av KI-verktøy og metoder i forskning og praksiser
Undervisningen vil være prosjektbasert. I tillegg til å delta på seminarer og følge korte forelesninger, vil studentene under veiledning skape et forsknings- eller kunstprosjekt basert på innholdet og spørsmålene dekket i undervisningen.
- Tilstedeværelse på minimum 80% og aktiv deltakelse i undervisning
- 1-2 gruppeoppgaver
Arbeidskrav spesifiseres i undervisningsplanen for emnet.
Obligatoriske oppgaver kan utføres og skrives enten på bokmål, nynorsk eller engelsk.
- 1 individuell prosjektbasert oppgave
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Tillatte hjelpemidler:
- Litteratur
- Alle trykte og skrevne ressurser
- KI-generert tekst og innhold skal være klart merket og akademisk begrunnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 100 |