KIUA2016 KI-metoder for samfunnsvitenskap og humaniora

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Digitale KI-metoder er i sterk vekst innen humaniora, kunst og samfunnsvitenskapene. Dette kurset gir en innføring digitale verktøy drevet av kunstig intelligens til bruk i kunst, humaniora og samfunnsvitenskapene, og de mulighetene og utfordringene som disse verktøyene skaper. Feltet «digital humaniora» kombinerer tradisjon, historie og teknologi. Hvordan kan KI bidra til forskning, bevaring og formidling på dette området og hvilke utfordringer og farer kan KI i digital humaniora bringe med seg? 

 

Områder og spørsmål som vil bli utforsket:

  • KI i kulturbevaring: Hvordan kan KI brukes i restaurering, digital rekonstruksjon og bevaring av kulturelle artefakter og kulturarvsteder?
  • KI i kunst, musikk, og litteratur: Hvordan kan KI genere kunst eller musikk og hva betyr dette for kunstnere og musikere i dag?
  • Gamification og offentlig formidling: Hvordan kan KI-verktøy og plattformer gjøre humaniora mer tilgjengelig for publikum?
  • KI og kunnskapsproduksjon: Hvordan endrer KI metoder, analyser og praksiser innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning, og hvilke implikasjoner har dette for kunnskapsproduksjon?

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende begreper og prinsipper innen digital humaniora og hvordan dette forholder seg til kunstig intelligens (KI)
  • kunnskap om forskjellige anvendelsesmåter for KI I forsknings-, restaurerings- og formidingsmetoder I humaniora og samfunnsvitenskapelige fag
Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere potensielle nytteeffekter begrensninger ved bruk av metoder basert på kunstig intelligens i humaniora og samfunnsvitenskapene
  • evaluere og diskutere etiske problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens i forskning, bevaring og formidling innen feltet digital humaniora
  • egenhendig og kritisk eksperimentere med, analysere og diskutere forskjellige implikasjoner ved KI I digital humaniora og samfunnsvitenskapelige metoder, som for eksempel i formidling, dataanalyse, kunnskapsinnhenting og presentasjon
Generell kompetanse

Studenten kan

  • samarbeide i tverrfaglige team for å kombinere digital humaniora og KI
  • integrere ny kunnskap og nye innsikter i sin forståelse av KI innen digital humaniora 
  • vise etisk bevissthet og ansvarlighet I bruk av KI-verktøy og metoder i forskning og praksiser
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil være prosjektbasert. I tillegg til å delta på seminarer og følge korte forelesninger, vil studentene under veiledning skape et forsknings- eller kunstprosjekt basert på innholdet og spørsmålene dekket i undervisningen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Tilstedeværelse på minimum 80% og aktiv deltakelse i undervisning
  • 1-2 gruppeoppgaver

Arbeidskrav spesifiseres i undervisningsplanen for emnet.

Obligatoriske oppgaver kan utføres og skrives enten på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Eksamen
  • 1 individuell prosjektbasert oppgave

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Tillatte hjelpemidler:

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • KI-generert tekst og innhold skal være klart merket og akademisk begrunnet.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen