KIUA2014 Kunstig intelligens i praksis

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet gir studentene mulighet for å jobbe inn i profesjonelle miljøer med utvikling og/eller forskning eller ha et eget designet prosjekt. De profesjonelle miljøene kan være bedrifter eller forsknings- og utviklingsmiljøer på HINN. Studentene velger selv område for spesialisering. Valgt område kan være anvendelse/utvikling av KI innenfor utdanning, økonomi, sports- og idrettsvitenskap, bioteknologi, landbruk, beredskap, audiovisuelle medier som dataspill, TV og film, med mer. Dette emnet vil forberede studenter på å jobbe med KI-drevne verktøy i profesjonelle miljøer og/eller styrke prosjektbasert tilnærming i samarbeid med andre.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • god kunnskap om muligheter for anvendt KI inn i valgt fagfelt
  • inngående kunnskap om nåværende praksiser, muligheter og utfordringer forbundet med bruk av KI
Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig eksperimentere med og evaluere forskjellige KI-drevne verktøy i en valgt kontekst
  • anvende teoretiske perspektiver fra valgt felt til å evaluere og analysere mulige konsekvenser av KI
  • evaluere og diskutere etiske og juridiske problemstillinger, slik som sikkerhet og personvern innenfor valgt kontekst
Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere sammenhengende, klart og forståelig om problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens i valgt fagfelt/kontekst
  • benytte sin kompetanse innen AI og ML til å løse utfordringer innen valgt fagfelt/kontekst
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre
  • formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
  • tilegne seg ny kunnskap knyttet til valgte temaer, samt søke og ta imot veiledning
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmetoder vil være problembasert- og prosjektbasert læring i grupper eller individuelt med selvstudium, presentasjoner og veiledningstimer. Kommunikasjonsplattformene Canvas vil bli brukt i undervisningen, i tillegg til et bredt utvalg av digitale plattformer og programmer, spesifikt programmer som er basert på maskinlæring og store språkmodeller. 

Obligatoriske aktiviteter
  • godkjent selvvalgt pensum og prosjektskisse

Obligatoriske oppgaver kan utføres og skrives enten på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Eksamen
  • individuell eller gruppebasert prosjektoppgave

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler:

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • KI-generert tekst og innhold skal være klart merket og akademisk begrunnet.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
100
Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen