KIUA2009 Bruk av AI og ML innen biokjemi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold

Dette kurset fordyper seg i skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og biokjemi. Emnet er designet for studenter med bakgrunn fra AI og ML, og tilbyr en innføring i kjemi og biokjemi som setter studentene i stand til å bygge bro mellom disse to disiplinene. AI og ML har gjort det mulig for kjemikere og biokjemikere å analysere enorme mengder data, optimalisere kjemiske prosesser og designe nye molekyler og materialer raskere og mer nøyaktig enn det som tidligere var mulig. AI er blant annet forventet å ha stor påvirkning på hvordan legemidler og materialer oppdages, utvikles og produseres, og kan for eksempel effektivisere utvikling av vaksiner, identifikasjon av mulige bivirkninger og produksjonsprosesser. Emnet innbefatter følgende tema:

  • Atomer, molekyler og de viktigste stoffklassene i organisk kjemi
  • Kjemiske bindinger, molekylgeometri og intermolekylære krefter
  • Kjemiske reaksjoner og kjemisk likevekt
  • Syrer og baser
  • Nukleinsyrer, replikasjon, transkripsjon, translasjon, aminosyrer og proteiner
  • Proteiners tredimensjonale struktur og funksjon i cellen
  • Enzymer, enzymkinetikk og - regulering
  • Oppbygning av biologiske membraner
  • Prinsipper for energiomsetning i celler
  • Beregningsbasert kjemi og modellering
  • Bruk av AI og ML innen biokjemifaget.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende begrep og teori innen kjemi og biokjemi.
  • har kunnskap om beregninger i forbindelse med kjemiske reaksjoner
  • har kunnskap om den kjemiske oppbygningen av stoffer og de viktigste former for kjemiske bindinger og krefter
  • har kunnskap om de ulike stoffklassene i organisk kjemi. Dette omfatter deres oppbygging og funksjonelle grupper, isomeri, nomenklatur og noen reaksjoner
  • har kunnskap om viktige makromolekylers struktur og egenskaper
  • har kunnskap om ulike reaksjonssykluser og reaksjonsveier og kan forklare deres hensikt
  • har kunnskap om enzymers struktur og betydning som katalysatorer for biologiske reaksjoner, samt reguleringsmekanismer for enzymer
  • har kunnskap om dyplæringsalgoritmer og deres anvendelser innen analyse av proteinstruktur, proteinfolding og funksjonell genomikk
  • Molekylmodellering og algoritmer for homologi modellering
Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte AI og ML som verktøy for å utføre beregninger samt løse komplekse oppgaver innen biokjemi og tilstøtende fagområder
  • kan foreta dataforbehandling og benytte ML-algoritmer for prediksjon av proteinstrukturer og genomikkanalyse.
  • Kan benytte AI for prediksjon av molekylære interaksjoner, identifikasjon av mulige medikamentkandidater og optimalisering av legemiddelegenskaper.
  • Kan benytte teknikker for å integrere ulike datakilder, som genomikk, proteomikk og metabolomikk, for å få helhetlig innsikt i komplekse biologiske systemer.
  • kan beherske bruk av grunnleggende nomenklatur og sette navn på og skrive formler for enkle forbindelser samt beskrive organiske stoffers struktur og egenskaper, og har oversikt over enkelte reaksjoner
  • kan beherske omgjøring av måleenheter knyttet til masse, volum, temperatur, stoffmengde og konsentrasjon
  • kan beherske balansering av kjemiske reaksjonslikninger og utføre beregninger i forbindelse med kjemiske reaksjoner og kjemiske løsninger
  • er kjent med noen utvalgte sentrale laboratoriemetoder som benyttes innen kjemi og biokjemi
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om hvordan AI og ML er forventet å påvirke kunnskapsgenerering og arbeidsmetodikk innen biokjemi og tilstøtende fagområder
  • Kan benytte sin kompetanse innen AI og ML til å løse utfordringer innen kjemi og biokjemi
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig på norsk
  • kan tilegne seg ny kunnskap knyttet til temaene behandlet i emnet, samt søke og ta imot veiledning
  • Kan diskutere etiske spørsmål rundt AI i biokjemi, inkludert personvern og ansvarlig forskningspraksis, samt regulatoriske rammeverk for AI-drevet bioteknologi
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger 
  • Demonstrasjoner på laboratoriet
  • Øvinger
Arbeidskrav

Deltakelse på 80% av demonstrasjoner og øvinger.

Vurdering
  • 4 timer skriftlig eksamen med tilsyn

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen