KIUA2006 Bruk av KI og ML innen kjemi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Dette kurset fordyper seg i skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og biokjemi. Emnet er designet for studenter med bakgrunn fra AI og ML, og tilbyr en innføring i kjemi og biokjemi som setter studentene i stand til å bygge bro mellom disse to disiplinene. AI og ML har gjort det mulig for kjemikere og biokjemikere å analysere enorme mengder data, optimalisere kjemiske prosesser og designe nye molekyler og materialer raskere og mer nøyaktig enn det som tidligere var mulig. AI er blant annet forventet å ha stor påvirkning på hvordan legemidler og materialer oppdages, utvikles og produseres, og kan for eksempel effektivisere utvikling av vaksiner, identifikasjon av mulige bivirkninger og produksjonsprosesser. Emnet innbefatter følgende tema:

 

  • Atomer, molekyler og de viktigste stoffklassene i organisk kjemi
  • Kjemiske bindinger, molekylgeometri og intermolekylære krefter
  • Kjemiske reaksjoner og kjemisk likevekt
  • Syrer og baser
  • Nukleinsyrer, replikasjon, transkripsjon, translasjon, aminosyrer og proteiner
  • Proteiners tredimensjonale struktur og funksjon i cellen
  • Enzymer, enzymkinetikk og - regulering
  • Oppbygning av biologiske membraner
  • Prinsipper for energiomsetning i celler
  • Beregningsbasert kjemi og modellering
  • Bruk av AI og ML innen biokjemifaget.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende begrep og teori innen kjemi og biokjemi
  • kunnskap om beregninger i forbindelse med kjemiske reaksjoner
  • kunnskap om den kjemiske oppbygningen av stoffer og de viktigste former for kjemiske bindinger og krefter
  • kunnskap om de ulike stoffklassene i organisk kjemi. Dette omfatter deres oppbygging og funksjonelle grupper, isomeri, nomenklatur og noen reaksjoner
  • kunnskap om viktige makromolekylers struktur og egenskaper
  • kunnskap om ulike reaksjonssykluser og reaksjonsveier og kan forklare deres hensikt
  • kunnskap om enzymers struktur og betydning som katalysatorer for biologiske reaksjoner, samt reguleringsmekanismer for enzymer
  • kunnskap om dyplæringsalgoritmer og deres anvendelser innen analyse av proteinstruktur, proteinfolding og funksjonell genomikk
  • kunnskap om molekylmodellering og algoritmer for homologi modellering
  • kunnskap om hvordan AI og ML er forventet å påvirke kunnskapsgenerering og arbeidsmetodikk innen biokjemi og tilstøtende fagområder
Ferdigheter

Studenten kan

  • benytte AI og ML som verktøy for å utføre beregninger samt løse komplekse oppgaver innen biokjemi og tilstøtende fagområder
  • foreta dataforbehandling og benytte ML-algoritmer for prediksjon av proteinstrukturer og genomikkanalyse.
  • benytte AI for prediksjon av molekylære interaksjoner, identifikasjon av potensielle medikamentkandidater og optimalisering av legemiddelegenskaper.
  • benytte teknikker for å integrere ulike datakilder, som genomikk, proteomikk og metabolomikk, for å få helhetlig innsikt i komplekse biologiske systemer.
  • beherske bruk av grunnleggende nomenklatur og sette navn på og skrive formler for enkle forbindelser samt beskrive organiske stoffers struktur og egenskaper, og har oversikt over enkelte reaksjoner
  • beherske omgjøring av måleenheter knyttet til masse, volum, temperatur, stoffmengde og konsentrasjon
  • beherske balansering av kjemiske reaksjonslikninger og utføre beregninger i forbindelse med kjemiske reaksjoner og kjemiske løsninger
Generell kompetanse

Studenten kan

  • benytte sin kompetanse innen AI og ML til å løse utfordringer innen kjemi og biokjemi
  • utveksle synspunkter og erfaringer om AI-utfordringer innen kjemi og biokjemi med andre
  • formidle sentralt fagstoff om AI og ML skriftlig på norsk
  • tilegne seg ny kunnskap knyttet til temaene behandlet i emnet, samt søke og ta imot veiledning
  • diskutere etiske spørsmål rundt AI i biokjemi, inkludert personvern og ansvarlig forskningspraksis, samt regulatoriske rammeverk for AI-drevet bioteknologi i tråd med god informasjons- og kildekritikk
  • formidle noen utvalgte sentrale laboratoriemetoder som benyttes innen kjemi og biokjemi
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser og demonstrasjoner i laboratoriet, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • deltakelse i undervisning og lab-øvelser i henhold til undervisningsplanen for emnet

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet. 

Vurdering
  • 4-timer individuell skriftlig eksamen med tilsyn

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen