KIUA2001 Menneskesentrerte designprinsipper for KI-systemer
- EmnekodeKIUA2001
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Emnet utforsker den sentrale rollen til menneskesentrerte designprinsipper i utviklingen og anvendelsen av KI-systemer. I en tid preget av den gjennomgripende innflytelsen av KI i ulike aspekter av livet, er det viktig å forstå hvordan man lager KI-systemer som er både teknisk gode og sensitive for menneskelige behov og preferanser. Emnet vil utforske kjernekonseptene, teoriene og de praktiske metodikkene som underbygger etableringen av KI-løsninger som prioriterer brukeropplevelser og etiske hensyn. Studentene vil også utvikle generell kompetanse innen prosjektplanlegging, kunnskapsdeling, samt holde seg oppdatert på KI-innovasjoner og tverrfaglig tenkning og bygge bro mellom teknologi og menneskelige behov.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten har
- kunnskap og forståelse av menneskesentrerte designprinsipper og konsepter for å lære om viktigheten av å vurdere brukerbehov, mål og atferd i KI-systemdesign
- kunnskap om etiske hensyn, tilgjengelighet og personvern i menneskesentrerte KI-systemer
- kunnskap om ulike brukerforskningsmetoder, inkludert intervjuer, undersøkelser og observasjoner, og har forståelse for hvordan man samler inn og analyserer brukerdata for å anvende i designprosessen, samt hvordan man lager brukerpersonas, og brukerhistorier
- kunnskap om prinsipper og teknikker for brukergrensesnittdesign for å kunne designe intuitive og brukervennlige grensesnitt, organisere informasjon for enkel navigering og lage interaktive elementer, med den videre forståelsen av brukervennlighetsheuristikk og beste praksis innen interaksjonsdesign
Studenten kan
- utføre brukerundersøkelser gjennom intervjuer, undersøkelser og observasjoner for å analysere brukerbehov, mål og atferd for systemdesignbeslutninger, samt lage brukerpersonas og brukerhistorier
- utvikle gode brukergrensesnittdesign ved bruk av prototyping og “wireframing”-teknikker, for videre å oversette brukerkrav til visuelle design
- analysere brukerinteraksjoner og adferd iterativt for å forbedre systemdesign ved å gjennomføre brukervennlighetstester og tilbakemeldingsøkter med brukere
Studenten kan
- utøve kritisk tenkning og problemløsning ved å bruke menneskesentrerte designprinsipper for å løse virkelige designutfordringer gjennom analyser av brukerbehov
- samarbeide med designere, utviklere og interessenter for å kommunisere effektivt designkonsepter og begrunnelser til ulike målgrupper i prosjekter og oppdrag
- utøve etiske hensyn i systemdesign, inkludert personvern, tilgjengelighet og rettferdighet
- utøve etisk forsvarlig og ansvarlig designpraksis, og adressere implikasjoner av KI og big data i menneskesentrerte systemer
- fremme brukersentrerte perspektiver i designtenkning, utøve empati med brukere, vurdere deres ulike behov og kontekster, og designe systemer som prioriterer brukeropplevelser og trivsel
Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.
- 1 gruppeoppgave
- 1 individuell oppgave
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe |
| 100 |
- 1 prosjektbasert gruppeoppgave
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.
Tillatte hjelpemidler:
- Litteratur
- Alle trykte og skrevne ressurser
- Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen