KIUA2001 Menneskesentrerte designprinsipper for KI-systemer

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet utforsker den sentrale rollen til menneskesentrerte designprinsipper i utviklingen og anvendelsen av KI-systemer. I en tid preget av den gjennomgripende innflytelsen av KI i ulike aspekter av livet, er det viktig å forstå hvordan man lager KI-systemer som er både teknisk gode og sensitive for menneskelige behov og preferanser. Emnet vil utforske kjernekonseptene, teoriene og de praktiske metodikkene som underbygger etableringen av KI-løsninger som prioriterer brukeropplevelser og etiske hensyn. Studentene vil også utvikle generell kompetanse innen prosjektplanlegging, kunnskapsdeling, samt holde seg oppdatert på KI-innovasjoner og tverrfaglig tenkning og bygge bro mellom teknologi og menneskelige behov.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap og forståelse av menneskesentrerte designprinsipper og konsepter for å lære om viktigheten av å vurdere brukerbehov, mål og atferd i KI-systemdesign
  • kunnskap om etiske hensyn, tilgjengelighet og personvern i menneskesentrerte KI-systemer
  • kunnskap om ulike brukerforskningsmetoder, inkludert intervjuer, undersøkelser og observasjoner, og har forståelse for hvordan man samler inn og analyserer brukerdata for å anvende i designprosessen, samt hvordan man lager brukerpersonas, og brukerhistorier
  • kunnskap om prinsipper og teknikker for brukergrensesnittdesign for å kunne designe intuitive og brukervennlige grensesnitt, organisere informasjon for enkel navigering og lage interaktive elementer, med den videre forståelsen av brukervennlighetsheuristikk og beste praksis innen interaksjonsdesign
Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre brukerundersøkelser gjennom intervjuer, undersøkelser og observasjoner for å analysere brukerbehov, mål og atferd for systemdesignbeslutninger, samt lage brukerpersonas og brukerhistorier
  • utvikle gode brukergrensesnittdesign ved bruk av prototyping og “wireframing”-teknikker, for videre å oversette brukerkrav til visuelle design
  • analysere brukerinteraksjoner og adferd iterativt for å forbedre systemdesign ved å gjennomføre brukervennlighetstester og tilbakemeldingsøkter med brukere
Generell kompetanse

Studenten kan

  • utøve kritisk tenkning og problemløsning ved å bruke menneskesentrerte designprinsipper for å løse virkelige designutfordringer gjennom analyser av brukerbehov
  • samarbeide med designere, utviklere og interessenter for å kommunisere effektivt designkonsepter og begrunnelser til ulike målgrupper i prosjekter og oppdrag
  • utøve etiske hensyn i systemdesign, inkludert personvern, tilgjengelighet og rettferdighet
  • utøve etisk forsvarlig og ansvarlig designpraksis, og adressere implikasjoner av KI og big data i menneskesentrerte systemer
  • fremme brukersentrerte perspektiver i designtenkning, utøve empati med brukere, vurdere deres ulike behov og kontekster, og designe systemer som prioriterer brukeropplevelser og trivsel
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 1 gruppeoppgave
  • 1 individuell oppgave

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet. 

Vurdering
  • 1 prosjektbasert gruppeoppgave

Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studentene kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler:

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen