KIUA1005 Programmering II

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: KIUA1002 Programmering I.

Emnets innhold

Programmering II bygger på de grunnleggende programmeringskonseptene lært i Programmering I, med fokus på objektorientert programmering (OOP) og praktisk anvendelse av programmering. Studentene vil få en dypere forståelse av OOP, filsystemer, Input/Output-systemer (I/Os), databehandling og API-utvikling. De vil også utvikle sine praktiske programmeringsferdigheter, designe og implementere objektorienterte løsninger, og forbedre sine problemløsningsevner gjennom algoritmisk tenkning. Emnet legger vekt på kodedokumentasjon og prosjektorganisering for effektiv og profesjonell programvareutvikling, og forbereder studentene på suksess i det dynamiske feltet kunstig intelligens.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • god kunnskap om objektorientert programmering (OOP)
  • kunnskap om hvordan demonstrere forståelsen av filer, kataloger og stier
  • god kunnskap om Input/Output-systemer (I/Os) og behandle dataene
  • kunnskap om hvordan bruke applikasjoner for å løse komplekse programmeringsproblemer
  • god kunnskap om hvordan lage APIer
Ferdigheter

Studenten kan

  • grunnleggende objektorientert programmering, utvikling og bruk
  • designe og implementere objektorienterte løsninger
  • bruke ulike bibliotek i programmering
Generell kompetanse

Studenten kan

  • bryte ned komplekse problemer til håndterbare komponenter og utforme algoritmiske løsninger for å løse dem
  • kan planlegge et prosjektarbeid i en arbeidsgruppe
  • dokumentere egen kode, organisere egne prosjekter og begrunne valg i utviklingsprosessen
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 2 individuelle oppgaver i henhold til undervisningsplanen for emnet
  • deltakelse i undervisning og lab-øvelser i henhold til undervisningsplanen for emnet
Vurdering
  • 1 prosjektbasert oppgave i gruppe eller individuelt

 

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen