KIUA1002 Programmering I

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      None

Emnets innhold

Emnet gir en introduksjon til programmering. Det dekker nøkkelbegreper som variabler, datatyper, operatorer, betingede utsagn, funksjoner og modulær programmering, design av objektorienterte løsninger. I tillegg er teamarbeid, problemløsning og kodedokumentasjon viktig. Programmering I forbereder studentene på utfordringene med KI-utvikling ved å gi en solid forståelse av programmeringsspråk og dets bruksområder.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om programmeringsspråk, inkludert variabler, datatyper, operatører, betingede kondisjoner, funksjoner og modulær programmering
  • kunnskap om hvordan demonstrere forståelse for grunnleggende datastrukturer og deres anvendelser i løsning av programmeringsproblemer
  • kunnskap om objektorientert programmering
  • kunnskap om input/output (I/O) systemer
Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle egne praktiske programmeringsferdigheter
  • skrive, feilsøke og modifisere kode for å løse programmeringsproblemer og implementere algoritmer
  • designe og implementere objektorienterte løsninger
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • videreutvikle egne evner til problemløsning ved å bryte ned komplekse problemer til håndterbare komponenter og utforme algoritmiske løsninger for å løse dem
  • arbeide i samarbeidsprosjekter gjennom ulike aktiviteter
  • dokumentere egen kode og organisere egne prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 2 individuelle obligatoriske arbeidskrav
  • deltakelse i undervisning og lab-øvelser i henhold til undervisningsplanen for emnet
Vurdering
  • 1 individuell prosjektbasert oppgave

 

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen.
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen