KIUA1000 Introduksjon til KI
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Introduksjon til KI gir en oversikt over kunstig intelligens, dens applikasjoner og de etiske vurderingene rundt dens utvikling, implementering og distribusjon og tematikk relatert til KI, inkludert dets historie, omfang og styringsprinsipper. Emnet ser også på kritiske spørsmål som skjevhet, rettferdighet, personvern, ansvarlighet og ansvar, som alle spiller en betydelig rolle i utviklingen av KI-systemer. Gjennom dette emnet vil studentene tilegne seg, ikke bare verdifull kunnskap, men utvikle essensielle ferdigheter innen forskning, etisk analyse og beslutningstaking. Dette gir studentene evne til å vurdere etiske dilemmaer i KI og foreslå løsninger, vurdere rettferdighet og personvernhensyn og bli talsmenn for ansvarlig KI-praksis. Samlet sett fremmer emnet kritisk tenkning, etisk bevissthet og effektiv kommunikasjon i sammenheng med KI-styring og etikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten har
- kunnskap om definisjonen, historien og omfanget av kunstig intelligens, samt forskjellen mellom regelbasert KI og maskinlæring, og anvendelser av KI på ulike felt
- kunnskap om prinsippene og viktigheten av KI-styring, og er kjent med de etiske utfordringene og hensynene som oppstår ved KI-utvikling og -distribusjon
- kunnskap om skjevheter og rettferdighetsspørsmål i KI-systemer, inkludert algoritmisk skjevheter og diskrimineringer
- kunnskap om personvernutfordringer i sammenheng med KI og Big Data, samt forståelse av og kjennskap til relevante databeskyttelseslover og –forskrifter, og personvernbevarende teknikker innen KI og dataanalyse
- kunnskap om ansvarlighet og ansvar knyttet til KI-systemer, inkludert algoritmisk ansvarlighet og forklarbarhet
Studenten kan
- kan benytte kilder og referanser, tolke og anvende KI innenfor ulike felt
- vurdere dilemmaer for interessenter og beslutte etiske løsninger gjennom etisk analyse
- identifisere og redusere skjevheter i KI-algoritmer og datasett og evaluere rettferdighetsmålinger og implementere teknikker for å sikre rettferdighet og redusere diskriminerende resultater
- vurdere personvernrisiko og implementere personvernbevarende teknikker i KI og dataanalyse, med evnen til å navigere i databeskyttelsesforskrifter og sikre samsvar i KI-prosjekter
Studenten kan
- referere til historien om KI og utøve kritisk tenkning og argumentasjon rundt bruk av KI i forskjellige situasjoner
- utøve etisk bevissthet og følsomhet for potensielle virkninger og implikasjoner av KI
- utøve kritisk tenkning gjennom analyser av komplekse etiske problemstillinger i bruk av KI-styring, være i stand til å evaluere ulike perspektiver, veie konsekvenser og foreslå begrunnede etiske løsninger
- formidle etiske bekymringer og anbefalinger knyttet til KI-styring, samt gjennomføre samarbeid med interessenter og bidra til etiske diskusjoner i tverrfaglige team
Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.
- 2 gruppebaserte oppgaver
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
- 1 prosjektbasert gruppeoppgave
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa ansvarlig for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.
Tillatte hjelpemidler:
- Litteratur
- Alle trykte og skrevne ressurser
- Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe | 100 | Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen. |