KIP4102 Forskningsmetode og prosjektbeskrivelse
- EmnekodeKIP4102
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedElverum
- forskningsprosessen
- litteratursøk og litteraturgjennomgang
- forskningsetikk
- kvalitative- og kvantitative metoder for forskning i kroppsøving og idrettsfag
- kriterier for vitenskapelighet
- kvalitetsvurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning
- utarbeidelse av forskningsspørsmål
- prosjektplan
Læringsutbytte
- har inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for innsamling av data innen kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for analyse av forskningsdata innen idrett og kroppsøving
- har inngående kunnskap om forskningsetikk og hvordan man skal ivareta forskningsetiske prinsipper i et forskningsprosjekt
- kan analysere og drøfte mulige utfordringer og spenninger mellom relevante læreplaner, styringsdokumenter, og praksis
- har avansert kunnskap om relevante teorier, metoder og prosesser tilpasset en selvvalgt problemstilling innenfor kroppsøving og idrettsfag
- har avansert kunnskap om relevante forsknings- og utviklingsarbeid i kroppsøving, idrettsfag eller skole generelt
- kan analysere relevant faglitteratur og reise relevante problemstillinger med bakgrunn i dette, samt drøfte disse kritisk
- kan utvikle og planlegge et selvstendig forskningsprosjekt innen kroppsøving og/eller idrettsfag med utgangspunkt i eksisterende kunnskap
- kan planlegge og begrunne metodiske og etiske forhold i et kvalitativt og kvantitativt forskningsprosjekt med forankring i relevant litteratur
- kan planlegge og gjennomføre datainnsamling
- kan gjennomføre analyse av kvalitative og kvantitative data
- kan kritisk vurdere forskningslitteratur
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for kroppsøving og idrettsfag
kan diskutere og kritisk reflektere over faglige, metodiske og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og/eller idrettsfag
- ressursforelesninger
- gruppearbeid
- seminar
- studentpresentasjoner
- selvstudium
- skriving av prosjektplan
- veiledning
- Individuelt kvalitativt- eller kvantitativt arbeidskrav med skriftlig innlevering
- Veiledning på prosjektbeskrivelse
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
| 100 |
Skriftlig prosjektbeskrivelse individuelt eller i par. Prestasjonen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Vurderinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler |
Skriftlig prosjektbeskrivelse | Bestått/ikke bestått | Individuell eller i par |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet