KIP4101 Modellbasert praksis i et etisk perspektiv
- EmnekodeKIP4101
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Modellbasert praksis
- Pedagogiske modeller
- Lærings- og/eller danningsteorier
- Styringsdokumenter
- Kildekritikk (biblioteket)
- Etikk
- Urfolks status og rettigheter
- Utdanningspolitikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er
- har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring
- har inngående kunnskap om hvordan modellbasert praksis kan bidra til elevenes danning i et demokratisk samfunn
- har inngående kunnskap om kroppsøvings- og idrettsfagslæreren som en etisk profesjonsutøver i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om statusen urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn- og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplan
- har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
- har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Studenten
- har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er
- har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring
- har inngående kunnskap om hvordan modellbasert praksis kan bidra til elevenes danning i et demokratisk samfunn
- har inngående kunnskap om kroppsøvings- og idrettsfagslæreren som en etisk profesjonsutøver i et samfunnsperspektiv
- har kunnskap om statusen urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn- og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplan
- har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
- har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Studenten
- kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og idrettsfag, med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer i en kompleks samtid og i møtet med en uviss fremtid
- kan reflektere over betydningen av en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger
- kan gjennom modellbasert praksis bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i skolen
- kan vurdere hvordan modellbasert praksis kan bidra til fagutvikling
- kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Gruppearbeid
- Studentpresentasjon
- Selvstudium
- Veiledning
- Seminar
- Faglig samtale
- Framlegg
- Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske aktiviteter knyttet til hjemmeeksamen (del 1):
- Framlegg om gruppens valgte pedagogiske modell og refleksjoner om hvordan modellen kan implementeres i praksisperioden
2. Gjennomføring av undervisningsopplegg i praksis med utgangspunkt i valgt pedagogisk modell
3. Seminar etter praksis hvor studentene presenterer erfaringer fra implementering av modell.
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 50 | |
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
| 50 |
To-delt eksamen:
Del 1
4 timers skriftlig eksamen med graderte karakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer frauniversitetet. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler |
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
|
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|
| Alle |