KIP4101 Modellbasert praksis i et etisk perspektiv

    • Emnekode
      KIP4101
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Modellbasert praksis 
  • Pedagogiske modeller 
  • Lærings- og/eller danningsteorier  
  • Styringsdokumenter  
  • Kildekritikk (biblioteket)
  • Etikk
  • Urfolks status og rettigheter
  • Utdanningspolitikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten  

  • har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er 
  • har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring  
  • har inngående kunnskap om hvordan modellbasert praksis kan bidra til elevenes danning i et demokratisk samfunn
  • har inngående kunnskap om kroppsøvings- og idrettsfagslæreren som en etisk profesjonsutøver i et samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om statusen urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn- og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplan

 

  • har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
  • har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Ferdigheter

Studenten  

  • har inngående kunnskap om hva modellbasert praksis er 
  • har spesialisert kunnskap om et utvalg pedagogiske modeller og hvordan disse kan bidra til elevers utdanning, danning og læring  
  • har inngående kunnskap om hvordan modellbasert praksis kan bidra til elevenes danning i et demokratisk samfunn
  • har inngående kunnskap om kroppsøvings- og idrettsfagslæreren som en etisk profesjonsutøver i et samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om statusen urfolk har internasjonalt og urfolks rettigheter, inkludert samiske barn- og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplan

 

  • har avansert forskningsbasert kunnskap om hvordan pedagogiske modeller kan skape læring hos elevene
  • har avansert kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til skole- og fagutvikling
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bidra til nytenkning og utvikling i kroppsøving og idrettsfag, med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskulturer i en kompleks samtid og i møtet med en uviss fremtid  

 

  • kan reflektere over betydningen av en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger
  • kan gjennom modellbasert praksis bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i skolen
  • kan vurdere hvordan modellbasert praksis kan bidra til fagutvikling
  • kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Gruppearbeid  
  • Studentpresentasjon  
  • Selvstudium  
  • Veiledning 
  • Seminar 
  • Faglig samtale  
  • Framlegg 
  • Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske aktiviteter knyttet til hjemmeeksamen (del 1):

  1. Framlegg om gruppens valgte pedagogiske modell og refleksjoner om hvordan modellen kan implementeres i praksisperioden  
    2. Gjennomføring av undervisningsopplegg i praksis med utgangspunkt i valgt pedagogisk modell 
    3. Seminar etter praksis hvor studentene presenterer erfaringer fra implementering av modell.  

 

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
50
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
50
Eksamen

To-delt eksamen: 

Del 1
4 timers skriftlig eksamen med graderte karakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer frauniversitetet. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Vurderinger

Vurderingsordning

Karakterskala

Gruppe/individuell

Varighet

Hjelpemidler

Skriftlig eksamen med tilsyn

ECTS - A-F

Individuell

4 Time(r)

  • Ingen hjelpemidler

Praksis

Bestått - Ikke bestått

 

 

Alle

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i kroppsøving og idrettsfag med integrert praktisk pedagogisk utdanning (PPU)
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)