KI3107 Fordypning i idrett og idrettsetikk
- EmnekodeKI3107
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Emnet Kroppsøving og idrett i dagens samfunn eller tilsvarende, må være bestått.
Det er en forutsetning at minimum 3 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.
- Trenerrollen og utøverutvikling
- Idrettsledelse
- Utvikling av utøvere, seleksjon, og konsekvenser
- Barne- og ungdomsidrett, bredde- og toppidrett
- Integritet og korrupsjon i idrett
- Utøveres moralske utvikling
- Rolleforståelse og etiske retningslinjer for trenere og ledere i idrett
- Profesjonskultur innen idrett
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om idrettsledelse, trenerrollen og ulike modeller for en helhetlig utøverutvikling (k1)
- har inngående kunnskap om utvikling av utøvere, seleksjon, og konsekvenser (k2)
- har inngående kunnskap om utøveres moralske utvikling, og demokratiske prosesser i idretten (k3)
- har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i idrett (k4)
- har inngående kunnskap om håndtering av etiske problemstillinger i idrett (k5)
Studenten
- kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante problemstillinger knyttet til trenerrollen og utøverutvikling i idretten med utgangspunkt i styringsdokumenter, og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap (f1)
- kan gjennom feltarbeid i idretten identifisere relevante problemstillinger knyttet til trenerrollen og demokratiske prosesser (medbestemmelse), og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig (f2)
- kan identifisere relevante problemstillinger knyttet til trener-utøver-relasjonen innen idretten (f3)
- kan gjenkjenne god etisk praksis og uetiske forhold i idrett, og diskutere og argumentere for og mot disse (f4)
Studenten
- kan diskutere og kritisk reflektere over faglige og etiske problemstillinger som kan oppstå i idrett (g1)
- er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksisteori (g2)
- kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor idrett i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g3)
Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- gruppearbeid og debatt
- selvstudium
- seminarer
- veiledning
- oppgaveskriving
- feltarbeid
- forelesninger
1. Observasjon i gruppe i idretten
2. Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:
a) Etisk dilemma
b) Etiske retningslinjer,
c) Refleksjon
Omfang: 2000 ord.
3. Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar om idrett med fokus på utøverutvikling, seleksjon, og konsekvenser.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 24 Time(r) |
| 30 | |
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 70 | Refleksjonsnotat |
- 24-timers skriftlig individuell hjemmeeksamen.
- Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav.
Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 30 %, mens individuell muntlig eksamen vektes med 70 % av totalkarakter. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakterer fra A - F, med E som laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.