KI3107 Fordypning i idrett og idrettsetikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Emnet Kroppsøving og idrett i dagens samfunn eller tilsvarende, må være bestått.

      Det er en forutsetning at minimum 3 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.  

Emnets innhold
  • Trenerrollen og utøverutvikling
  • Idrettsledelse
  • Utvikling av utøvere, seleksjon, og konsekvenser
  • Barne- og ungdomsidrett, bredde- og toppidrett
  • Integritet og korrupsjon i idrett
  • Utøveres moralske utvikling
  • Rolleforståelse og etiske retningslinjer for trenere og ledere i idrett
  • Profesjonskultur innen idrett

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om idrettsledelse, trenerrollen og ulike modeller for en helhetlig utøverutvikling (k1)
  • har inngående kunnskap om utvikling av utøvere, seleksjon, og konsekvenser (k2)
  • har inngående kunnskap om utøveres moralske utvikling, og demokratiske prosesser i idretten (k3)
  • har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i idrett (k4)
  • har inngående kunnskap om håndtering av etiske problemstillinger i idrett (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante problemstillinger knyttet til trenerrollen og utøverutvikling i idretten med utgangspunkt i styringsdokumenter, og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap (f1)
  • kan gjennom feltarbeid i idretten identifisere relevante problemstillinger knyttet til trenerrollen og demokratiske prosesser (medbestemmelse), og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig (f2)
  • kan identifisere relevante problemstillinger knyttet til trener-utøver-relasjonen innen idretten (f3)
  • kan gjenkjenne god etisk praksis og uetiske forhold i idrett, og diskutere og argumentere for og mot disse (f4)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og kritisk reflektere over faglige og etiske problemstillinger som kan oppstå i idrett (g1)
  • er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksisteori (g2)
  • kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor idrett i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g3)
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av

  • gruppearbeid og debatt
  • selvstudium
  • seminarer
  • veiledning
  • oppgaveskriving
  • feltarbeid
  • forelesninger
Arbeidskrav

1. Observasjon i gruppe i idretten

2. Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:

a) Etisk dilemma

b) Etiske retningslinjer,

c) Refleksjon

Omfang: 2000 ord.

3. Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar om idrett med fokus på utøverutvikling, seleksjon, og konsekvenser.

Vurdering
  • 24-timers skriftlig individuell hjemmeeksamen.
  • Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav.

Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 30 %, mens individuell muntlig eksamen vektes med 70 % av totalkarakter. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakterer fra A - F, med E som laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
24 Time(r)
  • Alle
30
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
70
Refleksjonsnotat
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap