KI3106 Fordypning i kroppsøving og kroppsøvingsetikk
- EmnekodeKI3106
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Emnet Kroppsøving og idrett i dagens samfunn eller tilsvarende må være bestått.
Det er en forutsetning at minimum 3 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.
- Undervisningsmetoder
- Formativ og summativ vurdering
- Demokratisering og elevinvolvering
- Etikk i kroppsøving og kroppsøvingsundervisning
- Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet
- Etiske retningslinjer for lærere
- Profesjonskultur innen kroppsøving
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i kroppsøvingsfaget (k1)
- har inngående kunnskap om vurdering og karaktersetting i kroppsøving (k2)
- har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i kroppsøving og i kroppsøvingsundervisning (k3)
- har inngående kunnskap om demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget (k4)
- har inngående kunnskap om håndtering av etiske problemstillinger i kroppsøving (k5)
Studenten
- kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap (f1)
- kan gjennom feltarbeid i skolen, identifisere relevante fagdidaktiske problemstillinger, og demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget, og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig (f2)
- kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger relevante for helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving (f3)
- kan gjenkjenne god etisk praksis og uetiske forhold i kroppsøving, og diskutere og argumentere for og mot disse (f4)
- kan diskutere og kritisk reflektere over fagdidaktiske og etiske problemstillinger som kan oppstå i kroppsøving (g1)
- kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kroppsøving i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g2)
- er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksisteori (g3)
Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- gruppearbeid og debatt
- selvstudium
- seminarer
- veiledning
- oppgaveskriving
- feltarbeid
- forelesninger
1. Observasjon i gruppe av kroppsøving i skolen
2. Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:
a) Etisk dilemma
b) Etiske retningslinjer
c) Refleksjon
Omfang: 2000 ord.
3. Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar med fokus på undervisning og arbeidsmåter, og/eller vurderingsformer og karaktersetting i kroppsøving.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 24 Time(r) |
| 30 | |
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 70 | Refleksjonsnotat |
- 24-timers skriftlig individuell hjemmeeksamen.
- Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav.
Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 30 %, mens individuell muntlig eksamen vektes med 70 % av totalkarakter. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakter fra A-F, med E som laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.