KI3106 Fordypning i kroppsøving og kroppsøvingsetikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Emnet Kroppsøving og idrett i dagens samfunn eller tilsvarende må være bestått.

      Det er en forutsetning at minimum 3 studenter velger emnet for at det skal kunne gjennomføres.  

Emnets innhold
  • Undervisningsmetoder
  • Formativ og summativ vurdering
  • Demokratisering og elevinvolvering
  • Etikk i kroppsøving og kroppsøvingsundervisning
  • Etiske problemstillinger innen kroppsøving; rolleforståelse og -bevissthet
  • Etiske retningslinjer for lærere
  • Profesjonskultur innen kroppsøving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i kroppsøvingsfaget (k1)
  • har inngående kunnskap om vurdering og karaktersetting i kroppsøving (k2)
  • har inngående kunnskap om og forståelse for hvilken rolle etikk spiller i kroppsøving og i kroppsøvingsundervisning (k3)
  • har inngående kunnskap om demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget (k4)
  • har inngående kunnskap om håndtering av etiske problemstillinger i kroppsøving (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap (f1)
  • kan gjennom feltarbeid i skolen, identifisere relevante fagdidaktiske problemstillinger, og demokratiske prosesser i kroppsøvingsfaget, og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig (f2)
  • kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger relevante for helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving (f3)
  • kan gjenkjenne god etisk praksis og uetiske forhold i kroppsøving, og diskutere og argumentere for og mot disse (f4)
Generell kompetanse
  • kan diskutere og kritisk reflektere over fagdidaktiske og etiske problemstillinger som kan oppstå i kroppsøving (g1)
  • kan debattere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kroppsøving i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g2)
  • er bevisst og kan begrunne etiske forhold som underbygger praksisteori (g3)
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av

  • gruppearbeid og debatt
  • selvstudium
  • seminarer
  • veiledning
  • oppgaveskriving
  • feltarbeid
  • forelesninger
Arbeidskrav

1. Observasjon i gruppe av kroppsøving i skolen

2. Skriftlig individuelt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet skal bestå av følgende tre deler:

a) Etisk dilemma

b) Etiske retningslinjer

c) Refleksjon

Omfang: 2000 ord.

3. Gruppevis planlegge og gjennomføre halvdags fagseminar med fokus på undervisning og arbeidsmåter, og/eller vurderingsformer og karaktersetting i kroppsøving.

Vurdering
  • 24-timers skriftlig individuell hjemmeeksamen.
  • Individuell muntlig eksamen, basert på refleksjonsnotat spesifisert i obligatoriske krav.

Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 30 %, mens individuell muntlig eksamen vektes med 70 % av totalkarakter. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakter fra A-F, med E som laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
24 Time(r)
  • Alle
30
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
70
Refleksjonsnotat
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap