KI3102 Kroppsøving og idrett i dagens samfunn
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Relevante nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i kroppsøving
- Relevante nasjonale og internasjonale idrettspolitiske dokumenter
- Helseperspektiver i kroppsøving og idrett
- Sosial ulikhet og inkludering i kroppsøving og idrett
- Den observerende og reflekterende kroppsøvingslærer og trener
- Relevante sosiologiske teorier i kroppsøving og idrett
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hva kroppsøving er og skal være i dagens flerkulturelle skole nasjonalt og internasjonalt (k1)
- har kunnskap om hva idrett er og skal være i dagens flerkulturelle Norge og flerkulturelle verden (k2)
- har kunnskap om kroppsøvingslærerens- og trenerens rolle, funksjon og utfordringer i dagens samfunn (k3)
- har inngående kunnskap om kropp og helse i kroppsøving og idrett (k4)
- har inngående kunnskap om kjønn, sosial klasse, ungdomskultur og etnisitet i kroppsøving og idrett (k5)
- har kunnskaper om relevante sosiologiske teorier for å forstå kroppsøving og idrett på individ, gruppe, organisasjons og samfunnsnivå (k6)
- har kunnskap om og forståelse for aktuelle utfordringer i idrett og kroppsøving i et sosiologisk perspektiv (k7)
Studenten
- kan, med utgangspunkt i styringsdokumenter, og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, kritisk analysere, reflektere og drøfte relevante problemstillinger om kroppsøving og idrett i dagens samfunn, skriftlig og muntlig (f1)
- kan gjennom intervju- og/eller observasjonsarbeid i skolen og idretten identifisere relevante problemstillinger knyttet til tematikk om kroppsøving og idrett i dagens samfunn, og kritisk analysere, reflektere og drøfte disse skriftlig og muntlig (f2)
- kan anvende relevante sosiologiske teorier til å reflektere og drøfte, muntlig og skriftlig, problemstillinger innenfor idrett og kroppsøving i dagens samfunn(f3)
- kan anvende relevante sosiologiske teorier til å analysere det som foregår innen kroppsøving og idrett på individ-, gruppe- og samfunnsnivå på en vitenskapelig hensiktsmessig måte (f4)
Studenten
- har forståelse for hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap best kan påvirke elevens og utøverens læring og utvikling i kroppsøving og idrett (g1)
- kan diskutere relevante problemstillinger knyttet til kroppsøving og idrett i samfunnet, både muntlig og skriftlig (g2)
- kan diskutere Den norske idrettsmodellen (g3)
Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av:
- veiledning
- gruppearbeid og debatt
- oppgaveskriving
- forelesninger
- selvstudium
1. Skriftlig individuell observasjonsrapport basert på en observasjon i skole eller idrett. Observasjonen gjennomføres enten i emnet [emnekode] Vitenskapsteori og forskningsmetode eller i [emnekode] Kroppsøving og idrett i dagen samfunn.
Rapporten skal leveres parallelt i emnene [emnekode] Kroppsøving og idrett i dagens samfunn og [emnekode] Vitenskapsteori og forskningsmetode.
Observasjonsrapporten består totalt av fem deler; a) Gjennomføre systematisk litteratursøk, b) Metode planlegging, c) Tematisk planlegging, d) Beskrivelse av observasjon, e) Diskusjon
Samlet omfang for hele observasjonsrapporten: 3000 ord
Følgende to deler av observasjonsrapporten er obligatoriske krav i emnet Kroppsøving og idrett i dagens samfunn:
c) Tematisk planlegging
e) Diskusjon
2. Delta på forarbeid til og gjennomføring av plenumsdebatt om helse og kropp i kroppsøving og idrett (gruppeoppgave).
3. Ett individuelt essay som skal inneholde tre deler;
a) introduksjon
b) sosiologisk teori
c) diskusjon
Omfang: 3000 ord.
4. Skrive kronikk innen tematikk om kroppsøving eller idrett i dagens samfunn (individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter). Omfang: 700 ord.
- 3-dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen
- Muntlig eksamen i gruppe med individuell vurdering
Ved eksamen vektes individuell skriftlig hjemmeeksamen 60%, mens muntlig eksamen vektes 40% av totalkarakteren. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F med E som laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 60 | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell | 40 |