KEP3002 Klasseledelse, elevkunnskap og veiledning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      KEP3001 Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk må være fullført og bestått før studentene kan går opp til eksamen

Emnets innhold
  • klasseledelse for inkluderende læringsmiljø
  • relasjoners betydning for læring
  • kommunikasjon, veiledning og elevmedvirkning
  • læringsfremmende vurdering, deriblant egenvurdering
  • tilpasset opplæring og særskilte opplæringsbehov
  • lærevansker og digitale hjelpemidler

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om relasjonens betydning for læring
  • har kunnskap om formidlings- og vurderingskompetanse for økt læringsutbytte 
  • har kunnskap om lærevansker og aktuelle hjelpemidler
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende læringsledelse for å skape inkluderende læringsmiljøer
  • kan anvende digitale verktøy for økt læringsutbytte
  • kan veilede i faglige, sosiale og emosjonelle problemstillinger 
  • kan legge til rette for elevmedvirkning
  • kan anvende ulike vurderingsformer, deriblant egenvurdering

Generell kompetanse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan legge til rette for bruk av digitale verktøy for økt læringsutbytte
  • kan bidra til økt kvalitet på fag- og yrkesopplæring med fokus på overordnet del, eksempelvis tverrfaglige temaer, nytt kompetansebegrep og profesjonsfellesskap
Arbeids- og undervisningsformer

Hele studiet er nettbasert. Et overordnet mål er å videreutvikle kompetanse gjennom samarbeid studentaktivitet vil derfor bli vektlagt. Undervisningsformene skal fremme aktiv deltakelse gjennom refleksjonsoppgaver, gruppearbeid, erfaringsdelinger, fremlegg, forelesninger og individuelt arbeid med fagstoffet.

 

Arbeidskrav
  • minst 80 prosent oppmøte på samlinger
  • en individuell skriftlig praksisfortelling knyttet til observasjon på egen arbeidsplass
  • to skriftlige arbeidskrav i gruppe gjennom deltagelse og fremlegg på nettseminar
Vurdering

Individuell muntlig eksamen som teller 50% av samlet karakter. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Eventuelle hjelpemidler må være i samsvar med det som er beskrevet i eksamensoppgaven.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk