KEP3002 Klasseledelse, elevkunnskap og veiledning
- EmnekodeKEP3002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
KEP3001 Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk må være fullført og bestått før studentene kan går opp til eksamen
- klasseledelse for inkluderende læringsmiljø
- relasjoners betydning for læring
- kommunikasjon, veiledning og elevmedvirkning
- læringsfremmende vurdering, deriblant egenvurdering
- tilpasset opplæring og særskilte opplæringsbehov
- lærevansker og digitale hjelpemidler
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om relasjonens betydning for læring
- har kunnskap om formidlings- og vurderingskompetanse for økt læringsutbytte
- har kunnskap om lærevansker og aktuelle hjelpemidler
Kandidaten
- kan anvende læringsledelse for å skape inkluderende læringsmiljøer
- kan anvende digitale verktøy for økt læringsutbytte
- kan veilede i faglige, sosiale og emosjonelle problemstillinger
- kan legge til rette for elevmedvirkning
- kan anvende ulike vurderingsformer, deriblant egenvurdering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan legge til rette for bruk av digitale verktøy for økt læringsutbytte
- kan bidra til økt kvalitet på fag- og yrkesopplæring med fokus på overordnet del, eksempelvis tverrfaglige temaer, nytt kompetansebegrep og profesjonsfellesskap
Hele studiet er nettbasert. Et overordnet mål er å videreutvikle kompetanse gjennom samarbeid studentaktivitet vil derfor bli vektlagt. Undervisningsformene skal fremme aktiv deltakelse gjennom refleksjonsoppgaver, gruppearbeid, erfaringsdelinger, fremlegg, forelesninger og individuelt arbeid med fagstoffet.
- minst 80 prosent oppmøte på samlinger
- en individuell skriftlig praksisfortelling knyttet til observasjon på egen arbeidsplass
- to skriftlige arbeidskrav i gruppe gjennom deltagelse og fremlegg på nettseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% | Eventuelle hjelpemidler må være i samsvar med det som er beskrevet i eksamensoppgaven. |
Individuell muntlig eksamen som teller 50% av samlet karakter. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet