KBA3003 Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      Ingen forkunnskapskrav

Emnets innhold

Moderne bedrifter møter forventninger om å være lønnsomme og samtidig være ansvarlige. Å oppnå bærekraftig ytelse er utfordrende fra et organisatorisk perspektiv, og det innebærer å tilpasse eller balansere jakten på lønnsomhet med sosial og miljømessig måloppnåelse.

Bedrifter er basert enten eksplisitt eller implisitt på en forretningsmodell. Forretningsmodellen spesifiserer hvordan selskapet skaper, leverer og oppnår verdier. Formålet med dette kurset er å belyse hvordan bedrifter kan utforme bærekraftige forretningsmodeller, det vil si forretningsmodeller som samordner og integrerer selskapets økonomiske, sosiale og miljømessige måloppnåelse i strategi og kjernevirksomhet. Dette innebærer å forsterke selskapets positive eksternaliteter og minimere dets negative eksternaliteter, på en måte som øker den oppfattede verdien av selskapets tilbud til kunder og andre sentrale interessenter. Dermed kan bedrifter forbedre økonomiske resultater samtidig som de skaper verdi for et bredere spekter av interessenter.

Emnet tar sikte på å utstyre studentene med evnen til å designe og innovere bærekraftige strategier og forretningsmodeller. Emnet bygger på analyser av forretningsmodeller og samfunnsansvar ved hjelp av casestudier av norske og internasjonale selskaper. Kurset belyser design og innovasjon av ansvarlige forretningsmodeller. Forholdet mellom ansvar og lønnsomhet har tradisjonelt blitt sett på som en «trade-off». Dette emnet tar sikte på å utstyre studentene med en forståelse av hvordan bedrifter kan bevege seg utover denne avveiningen ved å designe bærekraftige forretningsmodeller som tilpasser økonomiske, sosiale og miljømessige ytelser.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grundig kunnskap om et sett med begreper, teorier og rammer om forretningsmodeller, bærekraft og samfunnsansvar, og forholdet mellom disse.
  • har en dyp forståelse av forholdet mellom ansvar og lønnsomhet, samt situasjoner der de to målene kan samkjøres.
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere forretningsorganisasjoner fra perspektivene til forretningsmodelldesign og samfunnsansvar.
  • kan bruke relevante rammer for å forstå sentrale mekanismer og praksiser som fremmer eller hindrer økonomisk, sosial og miljømessig måloppnåelse.
  • kan gjenkjenne problemstillinger som utgjør ansvarsrelaterte problemer for næringsorganisasjoner, og hvordan de forholder seg til interessentene.
  • kan gjenkjenne faktorer som fremmer behovet for forretningsmodellinnovasjon og mekanismene knyttet til slike innovasjoner.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige og praktiske/faglige problemstillinger knyttet til ansvar og lønnsomhet.
  • kan identifisere og håndtere problemstillinger der lønnsomhet og ansvar står på spill.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utføre avanserte oppdrag og prosjekter knyttet til bærekraftig forretningsmodellinnovasjon.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurdering

48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag