KARR3004 Karriereveiledning – prosesser og arbeidsmåter

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

I emnet utvikler studentene sin innsikt i karriereveiledningsprosessen. Det innebærer å videreutvikle evner til å planlegge, begrunne, gjennomføre, kritisk vurdere, evaluere og utvikle karriereveiledning som ivaretar veisøkeres karrierekompetanse. I emnet integrerer studentene veiledningsteori og -metoder i sine personlige arbeidsmåter. De lærer å reflektere faglig og systematisk over sine erfaringer og egen karriereveilederrolle, i den hensikt å utvikle sin kompetanse som karriereveileder for både individer og grupper.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om og innsikt i hvordan karriereveileders kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for den/de andres endrings- og handlingskompetanse
  • har inngående kunnskap om relasjonskompetanser som etablerer, fremmer og vedlikeholder samarbeidet mellom karriereveileder og den/de andre
  • har avansert kunnskap om tilpasning av metoder og arbeidsmåter til karriereveiledningsprosessen, herunder mulighetene som ligger i en integrasjon av digitale medier i karriereveiledningen 
Ferdigheter

Studenten:

  • kan sette rammer for, etablere relasjoner og lede karriereveiledningsprosessene på en måte som fremmer den/de andres karrierekompetanse
  • kan analysere personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn, og har evne til å vurdere og tilpasse sine arbeidsmåter deretter
  • har utviklet sin evne til å selvstendig velge og begrunne sine arbeidsmåter i karriereveiledning
  • kan anvende relevant forskningsmetode for emnet
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan systematisk reflektere over og utvikle sin egen kompetanse og praksis i lys av teoretisk kunnskap og gjeldende faglige standarder
  • kan kommunisere og samhandle i samsvar med yrkesetiske normer, verdier og retningslinjer
  • kan styre og lede forandringsprosesser i samhandling med enkeltpersoner og grupper i ulike kontekster
  • kan kritisk vurdere sin rolle som karriereveileder i ulike kontekster
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene organiseres ut fra en kombinasjon av arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, øvelser, gruppearbeid, skriving, litteraturstudier, studentframlegg, plenumsdrøftinger og oppgaveløsninger. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og/eller i grupper med oppgaveløsning. Det gis veiledning underveis i arbeidet.

Arbeidskrav

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav som innebærer å skrive en refleksjonslogg fra tre gjennomførte veiledninger. Studenten må selv sørge for relevant praksisarena for karriereveiledning, og denne skal godkjennes av emneansvarlig.
  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav som inkluderer 1-2 obligatoriske aktiviteter på samling.
  • Minst 80% oppmøte på samlingsdagene.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen som gjennomføres i grupper på 3-5 studenter, og som vurderes til bestått/ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen: Aktuelle hjelpemidler til eksamen vil bli kunngjort i forbindelse med presentasjon av muntlig eksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
Videreutdanning i karriereveiledning (30 sp.) f.o.m. 2016-kullet overlapper med KARR3004
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning