INTOP4012 Kollaborativt design (co-design) som forskningsmetode og metodegrunnlag for avhandling

    • Studiepoeng
      2,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Metodeemne på phd-nivå, tilsvarende minimum 5 studiepoeng. Anbefalte forkunnskaper: kunnskap om co-design metoder på masternivå.

Emnets innhold

Emnet er på ph.d-nivå og må ses i sammenheng med andre kurs i metode der flere tilnærminger og design behandles. Formålet med dette tilleggsemnet er å gi studentene mer spesialisert metodekunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid. Emnet er myntet på studenter som ønsker å bruke kollaborativt design (co-design) som metodegrunnlag i sine avhandlinger.

 

Emnet er forankret i co-design tradisjonen som er basert på amerikansk pragmatisme, participatory inquiry og participatory action research. Spesielt vektlegges teoretiske og praktiske tilnærminger innen planlegging og fasilitering av designprosesser og (videre)utvikling av kontekstspesifikke verktøy gjennom aksjonsforskning i felleskap med andre. Emnet fokuserer videre på analyse og teoretisering av empirisk materiale fra co-design forløp.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap om den sentrale tenkningen som ligger til grunn for co-design som metodisk grunnlag for undersøkelse.
  • har avansert teoretisk kunnskap om sentrale teknikker og verktøyer som kan benyttes i fasilitering av co-design prosesser med andre.
  • har spesialisert kunnskap om kritiske forutsetninger ligger til grunn for den praktiske fasilitering av co-design med ulike aktører (f.eks. gruppeinndeling, dokumentasjon av prosess mv.)
  • har inngående kunnskap om analyser og teoretisering av ulike empiriske materialer som genereres i fellesskap gjennom co-design
Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle forskningsdesign som benytter co-design som overordnet metode for forskning.
  • kan utvikle og planlegge opplegg med co-design inkludert gjennomføring med involverte aktører og FoU.
  • kan kontinuerlig identifisere og formulere relevante problemstillinger og basert på dette respondere på situasjoner ved å tilpasse og utvikle verktøy for den videre co-design prosess, med spesielt fokus på workshops.
  • kan systematisere empiriske materialer og tilrettelegge for analyse og videre formidling.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over egen forskning og vurdere metodiske styrker og begrensninger.
  • kan planlegge, fasilitere og kritisk evaluere co-design aktiviteter på tvers av ulike sektorer i samfunnet, herunder FoU miljøer
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har en arbeids- og undervisningsform der studentene må veksle mellom

  • Selvstudium.
  • Arbeid med fasilitering og gjennomføring av co-design prosesser som krever samarbeid med andre forskere i et team, med eksterne offentlige og private aktører, aktører innen FoU og studieprogrammer der det er aktuelt og mulig.
  • Veiledning.
Arbeidskrav

Ingen. 

Vurdering

Som ledd i eksamen må studenten dokumentere aktiv deltakelse i planlegging, utvikling og implementering av forskningsdesign bygd på co-design som metode. Videre skal studenten dokumentere hvordan analysen i avhandlingen skal gjennomføres. Dette skal dokumenteres i en kortfattet rapport med oversikt over aktiviteter som er gjennomført, beskrivelse av studentens deltakelse/rolle og en drøfting av hvordan analysen i avhandlingen skal gjennomføres. 

Studenten må kontakte emneansvarlig eller ph.d.-leder for avtale om oppstart av emnet og innleveringstidspunkt for eksamen. 

Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring