INTOP4010 Kvalitativ forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlag for avhandlingen
- Studiepoeng2,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Sist revidert
Krav til forkunnskaper
Emnet bygger på mer generelle emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design behandles. Normalt skal studenter derfor ha kvalitativ metode emner på phd-nivå tilsvarende minst 5 stp, eller emner på master-nivå i kvalitativ metode tilsvarende minst 15 stp. Emnet gjennomføres i forbindelse med planlegging og innhenting av det empiriske grunnlaget for avhandling
Emnet er på ph.d-nivå, og bygger på mer generelle ph.d.-emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design behandles. Formålet med dette tilleggsemnet er å gi studentene mer spesialisert metodekunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid. Ph.d.-studentenes erfaringer fra forskningsprosessen skal avspeiles i deres arbeid med emnet.
Det kan utvikles flere spesialiseringer av metodekunnskap innenfor kvalitative design, men i dette emnet fokuseres det på intervjuer. Emnet omfatter temaer som
- Om design og metode i kvalitative studier som bruker intervju
- Teoribygging og strategier for teoribygging basert på intervju
- Koding av kvalitative data fra intervju
- Analyse av kvalitative data
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om den sentrale tenkningen som ligger i intervju som metode
- har avansert kunnskap om sentrale teknikker som kan benyttes i analyse av kvalitative data
- har avansert kunnskap om teoribygging basert på kvalitative data
Studenten
- kan designe et forskningsprosjekt som benytter intervju som metode
- kan utvikle et opplegg for selve datainnsamlingen og å gjennomføre opplegget
- kan systematisere data og tilrettelegge for analysen gjennomføre datainnsamling
- kan identifisere og formulere relevante problemstillinger for et kvalitativt forskningsprosjekt
Generell kompetanse
- kan kritisk reflektere over egen forskning og vurdere metodens styrker og begrensninger
- kan forholde seg kritisk til begreper som inngår i forskningsprosjekter
Emnet er primært et selvstudium, og kan gjennomføres kontinuerlig. Veiledning kan gis etter avtale, individuelt eller i gruppe. Studenten må selv gjøre avtale med emneansvarlig eller ph.d.-leder om eventuell veiledning.
Semesteroppgave i form av et fem siders individuelt essay (ca. 1500 ord) basert på deltagernes forskningsprosjekt. Eksamen skal gi grunnlag for å vurdere om læringsutbyttene er nådd. Prestasjonen vurderes til bestått/ikke bestått.
Studenten må kontakte emneansvarlig eller ph.d.-leder for avtale om oppstart av emnet og innleveringstidspunkt for eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått |
| 100% |