Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

INTOP4010 Kvalitativ forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlag for avhandlingen

    • Studiepoeng
      2,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Sist revidert

      Krav til forkunnskaper

      Emnet bygger på mer generelle emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design behandles. Normalt skal studenter derfor ha kvalitativ metode emner på phd-nivå tilsvarende minst 5 stp, eller emner på master-nivå i kvalitativ metode tilsvarende minst 15 stp. Emnet gjennomføres i forbindelse med planlegging og innhenting av det empiriske grunnlaget for avhandling

Emnets innhold

Emnet er på ph.d-nivå, og bygger på mer generelle ph.d.-emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design behandles. Formålet med dette  tilleggsemnet er å gi studentene mer spesialisert metodekunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid. Ph.d.-studentenes erfaringer fra forskningsprosessen skal avspeiles i deres arbeid med emnet.

Det kan utvikles flere spesialiseringer av metodekunnskap innenfor kvalitative design, men i dette emnet fokuseres det på intervjuer.  Emnet omfatter temaer som

  • Om design og metode i kvalitative studier som bruker intervju
  • Teoribygging og strategier for teoribygging basert på intervju
  • Koding av kvalitative data fra intervju
  • Analyse av kvalitative data

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om den sentrale tenkningen som ligger i intervju som metode
  • har avansert kunnskap om sentrale teknikker som kan benyttes i analyse av kvalitative data
  • har avansert kunnskap om teoribygging basert på kvalitative data
Ferdigheter

Studenten 

  • kan designe et forskningsprosjekt som benytter intervju som metode
  • kan utvikle et opplegg for selve datainnsamlingen og å gjennomføre opplegget
  • kan systematisere data og tilrettelegge for analysen gjennomføre datainnsamling
  • kan identifisere og formulere relevante problemstillinger for et kvalitativt forskningsprosjekt
Generell kompetanse

Generell kompetanse

  • kan kritisk reflektere over egen forskning og vurdere metodens styrker og begrensninger
  • kan forholde seg kritisk til begreper som inngår i forskningsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er primært et selvstudium, og kan gjennomføres kontinuerlig. Veiledning kan gis etter avtale, individuelt eller i gruppe. Studenten må selv gjøre avtale med emneansvarlig eller ph.d.-leder om eventuell veiledning. 

Arbeidskrav

Ingen. 

Vurdering

Semesteroppgave i form av et fem siders individuelt essay (ca. 1500 ord) basert på deltagernes forskningsprosjekt. Eksamen skal gi grunnlag for å vurdere om læringsutbyttene er nådd. Prestasjonen vurderes til bestått/ikke bestått.

Studenten må kontakte emneansvarlig eller ph.d.-leder for avtale om oppstart av emnet og innleveringstidspunkt for eksamen. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
100%
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring