INTOP4007 Case-studier som forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlaget for avhandling
- Studiepoeng2,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Kandidaten må ha et mer generelt emne i kvalitativ metode på ph.d-nivå før dette spesialiserte emnet kan gjennomføres.
Dette er et emne for ph.d.-studenter som bygger på mer generelle ph.d.-emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design er behandlet. Slike emner tilbys av flere universiteter i inn- og utland, og dessuten av den nasjonale forskerskolen i innovasjon. Formålet med det supplerende emnet som beskrives her, er å gi ph.d.-studenter mer spesialisert metodekunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid. Ph.d.-studentenes erfaringer fra arbeidet med egen avhandling skal avspeiles i deres arbeid med emnet og eksamen.
Emnet utgjør 2,5 studiepoeng, og er i høy grad et selvstudium. Studentene kan imidlertid få veiledning individuelt eller i gruppe.
Emnet fokuseres på case-studier, og omfatter temaer som
- Om design og metode i case-studier
- Kritisk hendelse som teknikk for å analysere hendelser og utviklingsforløp (Critical incident technique)
- Teoribygging og strategier for teoribygging basert på case
- Teoretisering fra prosessdata
Læringsutbytte
- Kandidaten kan redegjøre for den sentrale tenkningen som ligger i case-studier som metode.
- Kandidaten kjenner sentrale teknikker som kan benyttes i case-studier, og begrunne den eller de teknikker som velges i avhandlingsarbeidet.
- Kandidaten kjenner prinsippene for teoribygging basert på case, og vise med eksempel hvordan dette kan gjøres i avhandlingsarbeidet.
- Kandidaten har kjennskap til hvordan teoretisering av prosessdata foregår.
- Kandidaten kan designe et forskningsprosjekt som benytter case-studie som metode. Forskningsprosjektet skal være knyttet til kandidatens avhandlingsarbeid.
- Kandidaten kan utvikle et opplegg for selve datainnsamlingen og gjennomføre datainnsamlingen.
- Kandidaten kan systematisere data og tilrettelegge for analysen.
- Kandidaten kan gjennomføre analysen.
- Kandidaten kan kommunisere de empiriske funnene til ulike målgrupper, allmennheten inkludert.
- Kandidaten kan reflektere kritisk over metodens styrker og begrensninger.
- Kandidaten kan plassere case-studier i det kvalitative metodelandskapet.
- Kandidaten kan begrunne valg av case-studier generelt og i sin avhandling spesielt.
Emnet er primært et selvstudium. Studentene kan imidlertid få veiledning individuelt eller i gruppe.
Eksamen består i at kandidatene skal skrive et paper på ca. 3000 ord, som evalueres med karakterskalaen bestått/ikke bestått. Ved evalueringen vil læringsutbyttebeskrivelsen legges til grunn, og det legges særlig vel på at kandidatene viser hvordan casestudier skal eller kan inngår i avhandlingens metodegrunnlag.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått |