INTOP4007 Case-studier som forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlaget for avhandling

    • Studiepoeng
      2,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Kandidaten må ha et mer generelt emne i kvalitativ metode på ph.d-nivå før dette spesialiserte emnet kan gjennomføres.

Emnets innhold

Dette er et emne for ph.d.-studenter som bygger på mer generelle ph.d.-emner i kvalitativ metode der flere tilnærminger og design er behandlet. Slike emner tilbys av flere universiteter i inn- og utland, og dessuten av den nasjonale forskerskolen i innovasjon. Formålet med det supplerende emnet som beskrives her, er å gi ph.d.-studenter mer spesialisert metodekunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid. Ph.d.-studentenes erfaringer fra arbeidet med egen avhandling skal avspeiles i deres arbeid med emnet og eksamen.

Emnet utgjør 2,5 studiepoeng, og er i høy grad et selvstudium. Studentene kan imidlertid få veiledning individuelt eller i gruppe.

Emnet fokuseres på case-studier, og omfatter temaer som

  • Om design og metode i case-studier
  • Kritisk hendelse som teknikk for å analysere hendelser og utviklingsforløp (Critical incident technique)
  • Teoribygging og strategier for teoribygging basert på case
  • Teoretisering fra prosessdata

Læringsutbytte

Kunnskap
  • Kandidaten kan redegjøre for den sentrale tenkningen som ligger i case-studier som metode.
  • Kandidaten kjenner sentrale teknikker som kan benyttes i case-studier, og begrunne den eller de teknikker som velges i avhandlingsarbeidet.
  • Kandidaten kjenner prinsippene for teoribygging basert på case, og vise med eksempel hvordan dette kan gjøres i avhandlingsarbeidet.
  • Kandidaten har kjennskap til hvordan teoretisering av prosessdata foregår.
Ferdigheter
  • Kandidaten kan designe et forskningsprosjekt som benytter case-studie som metode. Forskningsprosjektet skal være knyttet til kandidatens avhandlingsarbeid.
  • Kandidaten kan utvikle et opplegg for selve datainnsamlingen og gjennomføre datainnsamlingen.
  • Kandidaten kan systematisere data og tilrettelegge for analysen.
  • Kandidaten kan gjennomføre analysen.
  • Kandidaten kan kommunisere de empiriske funnene til ulike målgrupper, allmennheten inkludert.
Generell kompetanse
  • Kandidaten kan reflektere kritisk over metodens styrker og begrensninger.
  • Kandidaten kan plassere case-studier i det kvalitative metodelandskapet.
  • Kandidaten kan begrunne valg av case-studier generelt og i sin avhandling spesielt.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er primært et selvstudium. Studentene kan imidlertid få veiledning individuelt eller i gruppe.

Vurdering

Eksamen består i at kandidatene skal skrive et paper på ca. 3000 ord, som evalueres med karakterskalaen bestått/ikke bestått. Ved evalueringen vil læringsutbyttebeskrivelsen legges til grunn, og det legges særlig vel på at kandidatene viser hvordan casestudier skal eller kan inngår i avhandlingens metodegrunnlag. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring